"En chans till överlevnad" - Almega välkomnar förlängt coronastöd

”Förslagen kring omställningsstöd och skatteuppskov går i linje med vad vi krävt av regeringen och samarbetspartierna”, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.

Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega

Regeringen föreslår tillsammans med samarbetspartierna Liberalerna och Centerpartiet att omställningsstödet förlängs med tre månader. Detta innebär att företag kan söka stödet även för augusti, september och oktober nästa år.

– Även om krisen i näringslivet generellt kan tyckas mindre akut är läget för många tjänsteföretag fortfarande extremt svårt. För många branscher inom tjänstesektorn blir förlängningen i praktiken en chans till överlevnad, säger Andreas Åström.

Stödet är riktat till företag som tappat minst hälften av omsättningen under de tre månaderna jämfört med samma period 2019. Som mest kommer ett företag att kunna få 30 miljoner kronor.

Vidare föreslås att anståndstiden för skatteinbetalningar ska utökas med ytterligare ett år. Idag har företagen möjlighet att få anstånd med inbetalningarna till mars nästa år

– Anståndet med att betala in företagets skatter har varit en viktig likviditetsåtgärd för väldigt många företag. Att kunna skjuta på dessa inbetalningar tills situationen förbättrats kan visa sig bli helt avgörande för många, säger Andreas Åström.

Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega

Almega i mål med årets första kollektivavtal – Fastigheter branschavtal18.11.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Almega Tjänsteförbunden Fastighetsarbetsgivarna har idag tillsammans med Fastighetsanställdas förbund träffat ett nytt kollektivavtal för Fastigheter branschavtal. Det är det första av 130 avtal som Almegas förbund träffar i årets avtalsrörelse. Det nya avtalet sträcker sig över 29 månader med en total löneökningsnivå på 5,4 procent. Inom kostnadsramen ryms även pensionsavsättningar.