En dag i idrottsrörelsen - unikt fotoprojekt från Luleå till Borrby

Idrotten betyder mycket för många människor och i en tid av isolering och ökad segregation har det blivit ännu tydligare hur viktig idrottsrörelsen är i vårt gemensamma samhälle. På lördag den 10 oktober uppmärksammar Riksidrottsförbundet med hjälp av ett 20-tal fotografer en helt vanlig, men precis lika betydelsefull, dag i idrottsrörelsen i ett unikt fotoprojekt.

Foto: Bildbyrån

Idrottsrörelsen har över tre miljoner medlemmar, engagerar mer än hälften av alla barn och ungdomar och varje dag går över 150.000 människor till sin idrottsförening för att träna eller tävla tillsammans med andra. Bara de ideella insatserna har värderats till över 20 miljarder per år. Men många av de viktigaste värden idrotten genererar är svåra att räkna i kronor. Varje dag bidrar idrotten till att människor mår bättre både fysiskt och psykiskt och erbjuder ett sammanhang där vi kan mötas över alla tänkbara gränser.

– Det är fantastiskt hur mycket idrott som pågår i vårt land under en enda dag. Och dessutom mångfalden av idrotter och av människor som är med i vår folkrörelse. Ibland måste man kanske stanna upp för att verkligen uppskatta det. Det här ett spännande sätt att lyfta de människor som faktiskt utgör idrottsrörelsen och det ska bli kul att se vad fotograferna lyckas fånga, säger Stefan Bergh, Generalsekreterare, Riksidrottsförbundet.

Det är värden som ofta tas för givna som Riksidrottsförbundet tillsammans med Folkspel och Bildbyrån vill fånga den 10 oktober och i den fotoutställning som dagen ska resultera i. Ett 20-tal fotografer, de flesta lokala, kommer att besöka människor och idrottsföreningar över hela Sverige för att försöka dokumentera en helt vanlig dag i idrottsrörelsen, bortom alla mål, sekunder och millimetrar.

Dagen kommer att börja hos en basketförening i Luleå och avslutas på en ridklubb i Borrby. Fotograferna kommer att besöka fjälltoppar och storstadsförorter, samt allt däremellan. Totalt ska de besöka ca 40 föreningar inom lika många idrotter, från soluppgång till solnedgång. Det går att följa fotografernas gemensamma resa genom landet via LÄNK. Bilderna från dagen kommer att bli en fotoutställning som offentliggörs våren 2021.

Här kan du följa fotografernas idrottsresa genom landet

Anna Setzman
Pressansvarig Riksidrottsförbundet

Henrik Lindroth
Folkspel
henrik.lindroth@folkspel.se

Johanna Lundberg
Bildbyrån
johanna@bildbyran.se

Foto: Bildbyrån

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.