En enda sak måste politiken göra för handeln

Näringsminister Ibrahim Baylan fick på Svensk Handels stämma frågan om vad politiken kan göra för handeln. Livsmedelshandlarna har svaret.

Livsmedelshandlarna lanserar – Årets Påskbordsmat 201911.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Årets Påskbordsmat är en klassiker. Den är ofta lokal, näst intill 100 procent svenskproducerad och den finns nästan alltid som ekologisk variant. Livsmedlet finns dock ännu inte i en vegansk variant i Sverige, men är du lakto-ovo-vegetarian fungerar den här speciella maten alldeles utmärkt. Dessutom är Årets Påskbordsmat lämpad för alla preppers därute. Den klarar MSB:s 72-timmarsregel med bravur och kan med förvaring i vattenglas hålla god kvalitet i upp till sju månader. Årets Påskbordsmat utsågs år 1962 till världens bästa mat när hårdkokta Devla Murphy cyklade från Dublin till Dehli, på en diet endast bestående av just denna mat och te. Livsmedelshandlarna lanserar Årets Påskbordsmat 2019 – Ägget!

Surströmming mot tobaksrökare utomhus?24.3.2019 08:00:00 CETBlogginlägg

Tänk dig ett land, där du som driver butik inte får hindra människor att komma in i butiken trots att de stjäl, hotar och trakasserar, du kan inte heller bestämma om en person får sitta och tigga precis utanför din butik eller inte. Men inom kort kommer du som har butiken få ansvaret för att ingen står och röker utanför den. Skulle inte det kännas som om du levde i en droghallucinogen mardröm? Men så illa är det, inte utan det är verklighetens Sverige 2019. Den nya tobakslagen som träder ikraft 1/7 2019 kommer bland annat att kräva tillståndsplikt för att sälja tobak. Känns rimligt. Men det är sedan som riksdagen och lagstiftarna gått vilse. Det har skrivits mycket om förbudet att röka på uteserveringar om det är rätt eller fel. För mig är det obegripligt att borgerliga partier släppte igenom detta, det borde väl vara upp till den som driver uteserveringen kan man tycka. Men icke. Dessutom smög det sig in en mening som handlar om att det ska vara rökfritt i anslutning till entrén för a

Med jämna mellanrum vill jag bo i Finland11.2.2019 08:00:00 CETBlogginlägg

För ett antal år sedan kom först en bok och sedan en film som hette Hallonbåtsflyktingen. Den handlade om en finsk man som innerst inne kände att han var född till svensk och ville genomgå ett nationalitetsbyte. Det gick väl sådär, men både film och bok var underhållande. Ibland kan jag dock själv känna mig som en Lakritsbåtsflykting, att jag skulle vilja vara lite mer finsk än svensk. Eller i alla fall leva i ett samhälle med lite mer finska inslag.