En fantastisk insats av vår stjärna Jenny Rissveds under dagens OS-tävling!

Under förmiddagen körde Jenny Rissveds över mållinjen efter årets Moutainbiketävling vid Olympiska Spelen i Tokyo. Efter punktering och en tyngre dag på cykeln slutade Jenny på en fjortonde plats - en fantastisk prestation!

Startskottet på årets Mountainbiketävling, Olympiska Spelen.

Det är en seger i sig att Jenny Rissveds kom till start efter en tung resa sedan guldet i Rio.

Bara att Jenny kom till start, var en seger i sig för svensk moutainbike. Sen ska allt stämma på dagen och det finns bara tre medaljer att tävla om. Jenny har redan visat med sitt OS-guld, sina världscupsegrar och tidigare framskjutna resultat att hon tillhör de bästa i världen, säger Fredrik Kessiakoff, Förbundskapten Mountainbike, Svenska Cykelförbundet.

Tiden fram till loppet har flutit på med bra förberedelser och träningarna har känts bra hela vägen fram till själva startskottet.

Vi är väldigt stolta över den resa som gjorts och att hon är här! Loppet i sig gick inte riktigt som vi hade trott och hoppats och det var synd att det gick så, men det är ingen större besvikelse. Ett betydligt mycket mer bestående intryck av årets OS är att det blir som ett avslut på den tumultartade tid sen förra OS. Jenny har gått igenom ganska mycket under de senaste fem åren och det kändes väldigt speciellt och fint att vara på årets OS och komma till start. Jenny kämpade hela vägen i mål och känner att hon är nöjd och stolt med tävlingen. Just att hon gav det hon hade för dagen, är ytterligare ett bevis på den resa som hon har gjort som person och idrottare under de här åren. Inför årets OS har vi haft en bra feeling och självförtroende och det har inte förändrats av dagens övningar. Nu är blicken vänd framåt och vi ser fram emot nya utmaningar, lopp och andra delar av idrottslivet, säger Fredrik Ericsson, Jenny Rissveds Head Coach.

Startskottet på årets Mountainbiketävling, Olympiska Spelen.

Efter bakslaget tidigare i sommar; nu kan det koras SM-mästare i Trollhättan!23.7.2021 15:28:53 CEST | Pressmeddelande

I juni släppte Svenska Cykelförbundet (SCF) det tråkiga beskedet att SM XCM (Cross Country Maraton), i samband med Finnmarksturen 2021, behövde ställas in på grund av det rådande pandemiläget. Ett flertal intresseanmälningar att ta över arrangemanget skickades in, men tyvärr krockade datumförslagen med både internationella mästerskap och internationella tävlingar.