En fantastisk vintersäsong bakom ökade intäkter och rekordresultat för niomånadersperioden

Nya hundfjället växer fram

- Med vintern bakom oss kan vi än en gång presentera det bästa niomånadersresultatet i SkiStars historia. När vi summerar säsongen har vi på alla våra destinationer kunnat erbjuda våra gäster en fantastisk skidåkning från uppstart i december fram till säsongsslut, säger SkiStars VD Mats Årjes.

VD Mats Årjes fortsätter; Antalet skiddagar, där en skiddag motsvarar en dags skidåkning med ett SkiPass, uppgår till 5,8 miljoner vilket är över 7 procent bättre än föregående år. Den ökade gästvolymen är huvudanledningen till det förbättrade resultatet. Inte bara våra lovperioder utan även fokusområden som Valles Vinterveckor i januari samt konferensverksamheten SkiStar Business visar fortsatt tillväxt.

Reavinsterna från våra exploateringsprojekt är 21 MSEK lägre än föregående år men ska ses i ljuset av att affärerna är relativt oregelbundna i tid. Vi ser ingen avmattning i intresset från företag och privatpersoner att investera i boenden på destinationer där vi är verksamma. Bokade objektsdygn (genom SkiStar) ökade med närmare 2,5 procent till 517 000. Främsta anledningen är det nya lägenhetshotellet SkiStar Lodge Hemsedal Suites som öppnade inför säsongen och har tagits emot fantastiskt bra av våra gäster.

Inför nästa säsong planeras investeringar att genomföras för ungefär 300 MSEK, huvudsakligen ersättningsinvesteringar och moderniseringar men även Skandinaviens mest moderna 8-stols expresslift i Hundfjället i Sälen.

Det finns mycket att se fram emot nästa vintersäsong. Bland annat utvecklingen av nya Hundfjället i Sälen, där vi förutom expresslift bygger nya nedfarter och utökat snösystem. SkiStar är också officiell titelsponsor till alpina VM i Åre 2019. Det blir en fin möjlighet att visa en internationell publik vad vi kan erbjuda skidåkare. Bokningsläget inför nästkommande vintersäsong är också bättre än vid samma tidpunkt föregående år. Det gör att vi med tillförsikt ser fram emot ytterligare en bra vintersäsong. Byggnationen av flygplatsen Scandinavian Mountains mellan Sälen och Trysil pågår också för fullt och är i fas med sin tidsplan. Där ser vi fram mot att de första flygplanen landar i december 2019.

Delårsrapport september 2017 - maj 2018

Tredje kvartalet

• Nettoomsättningen för det tredje kvartalet ökade med 6 MSEK, 1 procent, till 864 MSEK (858) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det tredje kvartalet minskade med 24 MSEK, 9 procent, till 240 MSEK (264) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 6:18 SEK (6:81), en minskning med 9 procent.

Niomånadersperioden

• Nettoomsättningen för niomånadersperioden ökade med 136 MSEK, 6 procent, till 2 352 MSEK (2 216) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för niomånadersperioden förbättrades med 66 MSEK, 12 procent, till 603 MSEK (537) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 15:36 SEK (13:74), en förbättring med 12 procent.

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktör tel +46 (0)280 880 80

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör tel +46 (0)280 880 80

Denna information är sådan information som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 20 juni 2018 klockan 07.30 CET.

Nya hundfjället växer fram
Barn i backen
West Express Hundfjället - SkiStar Sälen
West Express Hundfjället - SkiStar Sälen

Minnesvärda vinterupplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St. Johann & Hammarbybacken

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda vinterupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

SkiStars skidorter är perfekta resmål för aktiva livsnjutare. Här kan familjer och vänner avnjuta härliga dagar i skidbackarna. Många har upptäckt glädjen med utförsåkning, men också vilken nytta en semester i skidbacken kan göra för att träna kroppen, ladda batterierna och för umgänget med nära och kära.

Välkommen till våra skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann in Tirol samt citybacken Hammarbybacken mitt i Stockholm!

Stenmark, Pärson & Aamodt m. fl. spred skidglädje i Åre13.2.2019 21:11:38Pressmeddelande

Skidreseföretaget SkiStar är titelsponsor för alpina VM i Åre och har med sitt sponsorskap en målsättning att sprida skidglädje och inspirera till skidåkning. Mitt under skidfesten i Åre spreds extra mycket skidglädje då tävlingen SkiStar Invitational genomfördes i VM-arenan. I en unik parallellslalomtävling tävlade några av världens mest kända skidlegendarer. Tävlingen arrangerades genom ett unikt samarbete med Thomas Fogdös stiftelse Active Life Foundation och Right to Play.

En vecka kvar tills invigningen av alpina VM i Åre 2019 - Information om SkiStars Press Service28.1.2019 16:10:13Pressinbjudan

Nedräkningen har startat på allvar och snart dras världens fokus mot Åre och Sverige för alpina VM 2019. SkiStar är stolt presenting partner för det prestigefyllda världsmästerskapet som för tredje gången går av stapeln i Åre. Skidvärlden blickar mot SkiStars internationellt kända Åre i Sverige från 4 till 17 februari, då FIS World Ski Championships pågår i denna lilla världskända by som blir till ett alpint nav med 600 tv-timmar planerade för 700 miljoner tittare världen över. I mitten av National Arenan på officiella mediecentret har SkiStar en press service disk.

10 days until the Alpine World Championship in Åre - Information about SkiStar´s press service25.1.2019 16:07:33Pressinbjudan

THE COUNTDOWN BEGINS AS THE EYES OF THE WORLD FOCUS ON ÅRE, SWEDEN FOR THE FIS ALPINE WORLD SKI CHAMPIONSHIPS. SkiStar is the host and proud presenting partner of the prestigious FIS Alpine World Ski Championships at its flagship resort Åre. The world of skiing will turn its gaze to SkiStar’s flagship resort of Åre in Sweden from 4th – 17th February, as the FIS Alpine World Ski Championships get underway at this dynamic alpine hub, with 600 television hours scheduled for 700 million viewers. At the heart of the National Arena, SkiStar will have a press service desk at the media center.

Succé för familjeveckor mellan skolloven – ökning med 10 % fler skidskolebarn24.1.2019 06:50:00Pressmeddelande

Barnfamiljers intresse för skidresor mellan skolloven växer – antalet skidskolebarn under Valles familjeveckor ökar och intresset för att boka vårvinterveckor blir bara större. Inbokade skidskolebarn är just nu 10 %* fler än under föregående års familjeveckor med Valle. Förra året testades även Valles vårvinterveckor med gratis skidskola och skidhyra till förskolebarn och det blev populärt. Nu 2019 finns flera veckor att välja bland i mars-april.

SkiStar utvecklar handelsområde i Lindvallen, Sälen, där ICA etablerar ICA Supermarket21.12.2018 08:18:59Pressmeddelande

Utvecklingen av SkiStar Sälen som en ”Internationell Fjällresort”, från Hundfjället i väster till Lindvallen i öster, tar nästa steg genom ett nytt handelsområde i direkt anslutning till Fjällvägen vid Circle-K i Lindvallen. Handelsområdet innehåller tre fastigheter om totalt 10.000 kvm, varav en fastighet om ca 3.500 kvm har förvärvats av ICA Fastigheter som kommer att bygga en ICA Supermarket.