En fantastisk vintersäsong bakom ökade intäkter och rekordresultat för niomånadersperioden

Nya hundfjället växer fram

- Med vintern bakom oss kan vi än en gång presentera det bästa niomånadersresultatet i SkiStars historia. När vi summerar säsongen har vi på alla våra destinationer kunnat erbjuda våra gäster en fantastisk skidåkning från uppstart i december fram till säsongsslut, säger SkiStars VD Mats Årjes.

VD Mats Årjes fortsätter; Antalet skiddagar, där en skiddag motsvarar en dags skidåkning med ett SkiPass, uppgår till 5,8 miljoner vilket är över 7 procent bättre än föregående år. Den ökade gästvolymen är huvudanledningen till det förbättrade resultatet. Inte bara våra lovperioder utan även fokusområden som Valles Vinterveckor i januari samt konferensverksamheten SkiStar Business visar fortsatt tillväxt.

Reavinsterna från våra exploateringsprojekt är 21 MSEK lägre än föregående år men ska ses i ljuset av att affärerna är relativt oregelbundna i tid. Vi ser ingen avmattning i intresset från företag och privatpersoner att investera i boenden på destinationer där vi är verksamma. Bokade objektsdygn (genom SkiStar) ökade med närmare 2,5 procent till 517 000. Främsta anledningen är det nya lägenhetshotellet SkiStar Lodge Hemsedal Suites som öppnade inför säsongen och har tagits emot fantastiskt bra av våra gäster.

Inför nästa säsong planeras investeringar att genomföras för ungefär 300 MSEK, huvudsakligen ersättningsinvesteringar och moderniseringar men även Skandinaviens mest moderna 8-stols expresslift i Hundfjället i Sälen.

Det finns mycket att se fram emot nästa vintersäsong. Bland annat utvecklingen av nya Hundfjället i Sälen, där vi förutom expresslift bygger nya nedfarter och utökat snösystem. SkiStar är också officiell titelsponsor till alpina VM i Åre 2019. Det blir en fin möjlighet att visa en internationell publik vad vi kan erbjuda skidåkare. Bokningsläget inför nästkommande vintersäsong är också bättre än vid samma tidpunkt föregående år. Det gör att vi med tillförsikt ser fram emot ytterligare en bra vintersäsong. Byggnationen av flygplatsen Scandinavian Mountains mellan Sälen och Trysil pågår också för fullt och är i fas med sin tidsplan. Där ser vi fram mot att de första flygplanen landar i december 2019.

Delårsrapport september 2017 - maj 2018

Tredje kvartalet

• Nettoomsättningen för det tredje kvartalet ökade med 6 MSEK, 1 procent, till 864 MSEK (858) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det tredje kvartalet minskade med 24 MSEK, 9 procent, till 240 MSEK (264) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 6:18 SEK (6:81), en minskning med 9 procent.

Niomånadersperioden

• Nettoomsättningen för niomånadersperioden ökade med 136 MSEK, 6 procent, till 2 352 MSEK (2 216) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för niomånadersperioden förbättrades med 66 MSEK, 12 procent, till 603 MSEK (537) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 15:36 SEK (13:74), en förbättring med 12 procent.

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktör tel +46 (0)280 880 80

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör tel +46 (0)280 880 80

Denna information är sådan information som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 20 juni 2018 klockan 07.30 CET.

Nya hundfjället växer fram
Barn i backen
West Express Hundfjället - SkiStar Sälen
West Express Hundfjället - SkiStar Sälen

Minnesvärda vinterupplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St. Johann & Hammarbybacken

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda vinterupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

SkiStars skidorter är perfekta resmål för aktiva livsnjutare. Här kan familjer och vänner avnjuta härliga dagar i skidbackarna. Många har upptäckt glädjen med utförsåkning, men också vilken nytta en semester i skidbacken kan göra för att träna kroppen, ladda batterierna och för umgänget med nära och kära.

Välkommen till våra skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann in Tirol samt citybacken Hammarbybacken mitt i Stockholm!

Växande intresse från utlandet att skidsemestra i klassiska Sälen11.6.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Den traditionella skidorten Sälen som svenskar vallfärdat till sedan 60-talet börjar på allvar locka turister från utlandet. Under den gångna vintern ökade turismen till SkiStars anläggningar i Sälen från utlandet med 21 %*. Första turisten ankom till Sälen redan på 30-talet, 1966 togs första stolliften i drift i Hundfjället, 1997 förvärvade SkiStar Tandådalen-Hundfjället vilket då skapade Sveriges största gemensamma skidanläggning. I december får SkiStars skidområden i Sälen en av världens bästa accesser för utländska gäster med bara 10-25 minuter från en internationell flygplats.

Världslansering av elmotorcykelupplevelse i Hammarbybacken väcker stort intresse3.6.2019 13:00:00 CESTPressmeddelande

Lanseringen av den svenska elektriska offroad motorcykeln CAKE Kalk och den specialanpassade banan från toppen av Hammarbybacken har visat sig vara en succé redan från start. Det har varit fullbokat alla öppna dagar och är väldigt bra förbokat framöver. Nu kan Hammarbybacken stoltsera med ett stort antal aktiviteter under sommarsäsongen för den som söker en aktiv livsstil i huvudstaden.

Närmare till Sälen och Trysil med flyg från fem svenska städer i vinter22.5.2019 07:08:43 CESTPressmeddelande

Nu blir det både enklare och snabbare att nå Sveriges och Norges största skidorter, Sälen och Trysil, med BRA-flyg från Stockholm, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö. Accessen till skidåkning i två länder blir en av världens bästa med endast 10 minuter transfertid till Sälens närmast belägna skidområde - Hundfjället och bara 40 minuter till Trysil från den nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.

Äggstra bra påskväder i fjällen11.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Alla väderprognoser visar att vädret kommer vara på topp under påsken i fjälltrakterna. Den senaste tidens påfyllning av vårsnö och kalla nätter har gjort att skidåkningen under den sena påsken har ovanligt fina förutsättningar. Snödjupet på SkiStars Skandinaviska skidorter visar på mellan 85-115 cm och det ackumulerade snödjupet under säsongen är i närheten av förra årets exceptionella mängder i Sälen, Vemdalen och Åre.

SkiStar Winter Games Sälen – vinterns stora skidfest fortsätter utvecklas med landslagsstjärnorna5.4.2019 08:56:03 CESTPressmeddelande

SkiStar Winter Games i Sälen som i år kickstartar tisdag 9 april med svenska mästerskapet i storslalom är för många i svenska skidvärlden den absoluta höjdpunkten på säsongen. Här möts blivande stjärnor och dagens elit med de svenska landslagsåkarna som självklart deltar. Det ständigt växande evenemanget utökas nu med två nyheter, en lagparallell-tävling där landslagsåkare deltar, och utomhus-afterski som avslutar vinterns stora skidfest.