En fantastisk vintersäsong bakom ökade intäkter och rekordresultat för niomånadersperioden

Nya hundfjället växer fram

- Med vintern bakom oss kan vi än en gång presentera det bästa niomånadersresultatet i SkiStars historia. När vi summerar säsongen har vi på alla våra destinationer kunnat erbjuda våra gäster en fantastisk skidåkning från uppstart i december fram till säsongsslut, säger SkiStars VD Mats Årjes.

VD Mats Årjes fortsätter; Antalet skiddagar, där en skiddag motsvarar en dags skidåkning med ett SkiPass, uppgår till 5,8 miljoner vilket är över 7 procent bättre än föregående år. Den ökade gästvolymen är huvudanledningen till det förbättrade resultatet. Inte bara våra lovperioder utan även fokusområden som Valles Vinterveckor i januari samt konferensverksamheten SkiStar Business visar fortsatt tillväxt.

Reavinsterna från våra exploateringsprojekt är 21 MSEK lägre än föregående år men ska ses i ljuset av att affärerna är relativt oregelbundna i tid. Vi ser ingen avmattning i intresset från företag och privatpersoner att investera i boenden på destinationer där vi är verksamma. Bokade objektsdygn (genom SkiStar) ökade med närmare 2,5 procent till 517 000. Främsta anledningen är det nya lägenhetshotellet SkiStar Lodge Hemsedal Suites som öppnade inför säsongen och har tagits emot fantastiskt bra av våra gäster.

Inför nästa säsong planeras investeringar att genomföras för ungefär 300 MSEK, huvudsakligen ersättningsinvesteringar och moderniseringar men även Skandinaviens mest moderna 8-stols expresslift i Hundfjället i Sälen.

Det finns mycket att se fram emot nästa vintersäsong. Bland annat utvecklingen av nya Hundfjället i Sälen, där vi förutom expresslift bygger nya nedfarter och utökat snösystem. SkiStar är också officiell titelsponsor till alpina VM i Åre 2019. Det blir en fin möjlighet att visa en internationell publik vad vi kan erbjuda skidåkare. Bokningsläget inför nästkommande vintersäsong är också bättre än vid samma tidpunkt föregående år. Det gör att vi med tillförsikt ser fram emot ytterligare en bra vintersäsong. Byggnationen av flygplatsen Scandinavian Mountains mellan Sälen och Trysil pågår också för fullt och är i fas med sin tidsplan. Där ser vi fram mot att de första flygplanen landar i december 2019.

Delårsrapport september 2017 - maj 2018

Tredje kvartalet

• Nettoomsättningen för det tredje kvartalet ökade med 6 MSEK, 1 procent, till 864 MSEK (858) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det tredje kvartalet minskade med 24 MSEK, 9 procent, till 240 MSEK (264) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 6:18 SEK (6:81), en minskning med 9 procent.

Niomånadersperioden

• Nettoomsättningen för niomånadersperioden ökade med 136 MSEK, 6 procent, till 2 352 MSEK (2 216) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för niomånadersperioden förbättrades med 66 MSEK, 12 procent, till 603 MSEK (537) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 15:36 SEK (13:74), en förbättring med 12 procent.

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktör tel +46 (0)280 880 80

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör tel +46 (0)280 880 80

Denna information är sådan information som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 20 juni 2018 klockan 07.30 CET.

Nya hundfjället växer fram
Barn i backen
West Express Hundfjället - SkiStar Sälen
West Express Hundfjället - SkiStar Sälen

Minnesvärda vinterupplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St. Johann & Hammarbybacken

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda vinterupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

SkiStars skidorter är perfekta resmål för aktiva livsnjutare. Här kan familjer och vänner avnjuta härliga dagar i skidbackarna. Många har upptäckt glädjen med utförsåkning, men också vilken nytta en semester i skidbacken kan göra för att träna kroppen, ladda batterierna och för umgänget med nära och kära.

Välkommen till våra skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann in Tirol samt citybacken Hammarbybacken mitt i Stockholm!

SkiStar's winter news: Unique venture set to take SkiStar's ski resort in Sälen to the top -Åre to host the Alpine World Ski Championships13.9.2018 11:42Pressmeddelande

Ski travel operator SkiStar is investing heavily to develop Hundfjället in Sälen into a world-class ski resort. Scandinavia's newest express lift will be making its debut this winter, while a new accommodation concept and a brand new international airport will be opening within a few years and making the resort completely unique. Other highlights this winter include a number of new developments for families with children and the FIS Alpine World Ski Championships in Åre.

SkiStars vinternyheter: Unik satsning i Sälen ska ta Hundfjället till toppen - Åre står värd för alpina VM13.9.2018 06:50Pressmeddelande

Skidreseföretaget SkiStar storsatsar för att utveckla Hundfjället i Sälen till en skidresort i världsklass. Redan nu i vinter är det premiär för Skandinaviens modernaste expresslift och inom några år öppnar ett nytt boendekoncept och en internationell flygplats som gör resmålet helt unikt. Andra höjdpunkter i vinter är ett flertal nyheter för barnfamiljer samt alpina världsmästerskapen i Åre.

Attraktiv arbetsgivare för unga5.9.2018 09:00Pressmeddelande

Det är populärt att söka jobb i fjällvärlden trots stark arbetsmarknad och mindre årskullar. Reseföretaget SkiStar får varje år in tusentals nya ansökningar till sina Skandinaviska skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil. I år sökte nära 3 000 personer under ansökningsperioden 1 augusti till 1 september. I likhet med tidigare år är de flesta sökande under 26 år. Åre, arrangör för alpina VM 2019, är mest populär av SkiStars skidorter.

SkiStars framgångsrika barnkoncept flyttar in på Holiday Club i Åre31.5.2018 09:00Pressmeddelande

Skidreseföretagets barnkoncept med Snögubben Valle har charmat många barn och föräldrar runt om på SkiStars skidorter sedan 2013. Snart flyttar Valle in på familjeanläggningen Holiday Club i Åre som med det stärker och utvecklar sitt utbud till barnfamiljer. - Vi är väldigt glada att kunna samarbeta med SkiStars barnkoncept och genom det stoltsera med högkvalitativa upplevelser för våra familjegäster. Valle står för en aktiv livsstil och en sund värdegrund kopplat till mat vilket passar oss perfekt, säger Pernilla Gravenfors VD på Holiday Club i Åre. Barnkonceptet smygstartar redan nu i sommar under Holiday Clubs familjeveckor. Lagom till höstlovet växlas aktivitetsutbudet upp med Valle. Med start vintern 18/19 finns ett anpassat aktivitetsprogram med Valle samt Valles barnbuffé och menyer som inspirerar barn till att äta varierat och hälsosamt. Ett tacksamt koncept för föräldrar som slipper tjata på sina barn under semestern. - Det passar oss oerhört bra med Holiday Club som samarbets