En fikastund som gör skillnad

Den katastrofala situationen för människor på flykt i världen fortsätter och lämnar inte någon oberörd. Delicato Bakverk AB lanserar därför en ny kampanj till förmån för människor på flykt. Av varje såld förpackning av Delicatoboll 6-pack kommer 60 öre att gå till FN:s flyktingorgan UNHCR:s arbete.

– Vi är oerhört glada över att Delicato gör den här satsningen. Över 80 miljoner människor befinner sig idag på flykt, det är den högsta siffran någonsin hittills, säger Åsa Widell, Sverige för UNHCR:s generalsekreterare.

Kampanjen pågår mellan 1 och 31 mars och Delicatos bakverk kommer att säljas i drygt 3000 dagligvarubutiker.

– Vi på Delicato är enormt stolta över att kontinuerligt kunna bidra till UNHCR:s livräddande arbete där behovet är som störst. I årets butikskampanj kommer vi förlänga räckvidden på detta livsviktiga budskap via vår bästsäljande produkt Delicatoboll 6-pack säger Johan Berg, VD på Delicato.

Sedan tidigare har Delicatos grundare Einar Belvén:s stiftelse skänkt sammanlagt 6,5 miljoner kronor till UNHCR:s arbete för att skydda människor på flykt.

– Beloppet som Delicato och Stiftelsen Einar Belvén hittills har skänkt räcker till nästan 17 609 nödpaket till familjer som förlorat allt, eller till 33 584 skolpaket till barn som tvingats fly sina hem och avbryta sin skolgång, säger Åsa Widell, Sverige för UNHCR:s generalsekreterare.