Studentlitteratur AB

En förskola för barnets rättigheter

Dela

Den 1 januari 2020 förväntas FN:s konvention om barnets rättigheter bli till svensk lag. Detta ställer ökade krav på förskolan att arbeta utifrån ett barnrättsperspektiv. Fanny Davidsson, konceptutvecklare på Barnombudsmannen, ger kunskap om barnets rättigheter utifrån barnkonventionen och läroplanen samt redskap att förverkliga rättigheterna i förskolan.

”Det var inte förrän under mitt andra år på gymnasiet som jag för första gången fick höra talas om barnets rättigheter. För mig blev upplevelsen stark. Jag tyckte att det var anmärkningsvärt att jag hade gått igenom skolsystemet utan att bli informerad om mina mänskliga rättigheter. Det resulterade i att jag och mina skolkamrater arrangerade en manifestation genom centrala Linköping med fokus på barns rättigheter på barnkonventionens 10-årsdag den 20 november 1999.”

Sedan dess har Fanny Davidsson arbetat med utbildningar och metodutveckling om barnkonventionen och barnets rättigheter, för förskolebarn, tonåringar och vuxna som arbetar med barn. Efter snart 30 år med barnkonventionen är kunskapen om barnets rättigheter fortfarande låg vilket bland annat resulterat i att regeringen har tillsatt kunskapslyft för att öka kunskapen om barnkonventionen hos såväl barn som vuxna i Sverige. 

”Barn är rättighetsbärare från att de föds, det är därför viktigt att börja arbetet med att informera barnen om deras mänskliga rättigheter redan i förskolan. Grunden för att barnkonventionen ska efterlevas är att vuxna som arbetar med barn, personer som tar beslut om barn och vårdnadshavare känner till dessa rättigheter. Barnet måste också känna till sina rättigheter för att kunna säga ifrån och be om hjälp när de vuxnas ansvar och trygghet brister.”

Staten har enligt konventionens artikel 42 ansvar att göra barnkonventionen känd bland barn och vuxna. I praktiken är det den som arbetar i förskolan som är statens förlängda arm gentemot barnen i detta arbete.

”För mig har barns rättigheter alltid varit förknippat med inspiration. Barnkonventionen bjuder in till spännande samtal om livet, relationer, etiska dilemman och om hur vi skapar en trygg förskola. Det vill jag att läsarna ska få med sig av boken.”

Fanny Davidsson är utbildare och metodutvecklare med en fil.kand. i mänskliga rättigheter samt en fil.kand. i socialt arbete. Hon utbildar förskolebarn och pedagoger i barnets rättigheter och i barnkonventionen och har stor erfarenhet av att arbeta med interaktiva och lekfulla metoder inom både offentlig och ideell verksamhet i Sverige och internationellt. Fanny arbetar för tillfället som konceptutvecklare på Barnombudsmannen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB
Åkersgränden 1
226 60 Lund

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har 130 anställda.

Följ Studentlitteratur AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum