Svea Bank AB (publ)

En fridfull jul väntar e-handlarna

Dela
Två av årets stora e-handelshögtider Black Friday och Cyber Monday är nu till ända. Blickarna vänds då istället mot nästa storhelg – julen. Något e-handlarna ser fram emot med tillförsikt. Fyra av fem spår nämligen en positiv tillväxt. Men hur lyckad blir egentligen julen? Väldigt om man ska tro e-handlarna – var tredje förväntar sig en tillväxt på minst 10 procent.

I Paysons och Sveas senaste e-handelsindikator har 563 svenska e-handlare besvarat frågor kring förväntningarna på näthandeln under julen. Och de flesta ser fram emot ännu en jul av konsumtion. Hela 79 procent tror på en ökad tillväxt under decemberhögtiden. Varav 42 procent tror på en stark eller mycket stark tillväxt. Drygt var tredje tror på en ökning om minst 10 procent. Och var tionde tror på en ökad tillväxt på över 30 procent jämfört med årets övriga månader. En av fyra e-handlare förutspår dessutom att årets julhandel ska slå fjolårets.

– I takt med att Black Friday och Cyber Monday växer blir julhandeln mer utdragen och kunderna har idag möjlighet att hitta fina erbjudanden på flera håll under en dryg månads tid. Det ökar givetvis konkurrensen vilket gör att e-handlarna måste särskilja sig. Förutom en unik produkt och konkurrenskraftiga priser så kan smidiga betallösningar och leveranser vara anledningen till att en konsument väljer en viss webbshop framför en annan. I tider när det är så pass lätt att starta en e-handel gäller det att vässa sitt erbjudande, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea Ekonomi.

Skönhet och hälsa allt populärare
För tredje året i rad är Hemelektronik och teknik den bransch som förväntas gå bäst under julen, det uppger nästan var tredje e-handlare. En bransch som tagit stora kliv från föregående år är dock Skönhet och hälsa, från att ha en fjärdeplats till att nu skugga Hemelektronik och teknik. Ny på topplistan är dessutom Livsmedel. Sex procent tror att det är branschen som kommer gå bäst i jul.

Här är branscherna e-handlarna tror mest på under julen 2019:

1. Hemelektronik och teknik                        31 %

2. Skönhet och hälsa                                  9 %

3. Leksaker och spel                                   9 %

4. Livsmedel                                               6 %

5. Kläder och skor                                      6 %

Svea och Payson tipsar: Tänk på detta när du handlar julklappar online

Se över leveranstiderna. När är sista beställningsdag för att klapparna ska hinna fram i tid? Finns det särskilda leveransvillkor under julen att ta hänsyn till? Om du är sent ute bör du också säkerställa att varan finns i lager.

Vad gäller vid retur? Läs igenom villkoren för vad som gäller om mottagaren av julklappen vill lämna tillbaka eller byta den.

Hitta bästa pris. I den stenhårda konkurrensen som råder pressas priserna. Använd en prisjämförelsesajt för att hitta det bästa priset.

Använd en säker betalningslösning. Erbjuder e-butiken säkra betalningsalternativ? Leta exempelvis efter märkningen ”Trygg e-handel” på sidan.

Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 563 svenska e-handlare genom Svea och Paysons kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna. 

Bilaga

E-butikernas tillväxt:

 

Senaste 3 mån

Kommande 3 mån

Mycket stark

4 %

7 %

Stark

31 %

35 %

Svag

32 %

37 %

Ingen tillväxt

30 %

19 %

Negativ tillväxt

4 %

2 %

 

Hur tror du att försäljningen i din e-butik kommer att bli under årets julhandel jämfört med fjolårets?

 

Totalt

Mycket bättre än fjolåret

4 %

Bättre än fjolåret

21 %

Ungefär samma som fjolåret

49 %

Sämre än fjolåret

7 %

Mycket sämre än fjolåret

1 %

 

Hur mycket stiger din försäljning under julhandeln jämfört med resten av året?

 

Totalt

1–10 procent

20 %

11–20 procent

15 %

21–30 procent

9 %

31–40 procent

4 %

41–50 procent

4 %

51–100 procent

2 %

Över 100 procent

1 %

Försäljningen ligger kvar på samma nivå

28 %

Försäljningen minskar

18 %

Vilken bransch tror du kommer gå bäst under årets julhandel?

 

Totalt

Hemelektronik & teknik

31 %

Skönhet & hälsa

9 %

Barnartiklar & leksaker

9 %

Livsmedel

6 %

Kläder & skor

6 %

Sport & fritid

4 %

Tjänster

3 %

Heminredning

2 %

Böcker & media

2 %

Fordon & reservdelar

2 %

Byggvaror & trädgård

1 %

Nyckelord

Kontakter

För ytterligare information, kontakta:
Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar e-handel, Svea
08-470 35 88
magdalena.caesar@svea.com

Bilder

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Om Payson:
Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skicka pengar på ett enkelt och säkert sätt. Idag, mer än tio år senare, är Payson ett av Sveriges ledande företag i området med fler än 1 miljon användare. Sedan 2012 är Payson en del av Svea Ekonomi. Läs mer på www.payson.se.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye