En godare jul till fler - Lidl skänker 100 000 kronor och julklappar till utsatta och behövande

Lidl Sveriges julgåva 2019 skänks till Göteborgs Stadsmission. Organisationen arbetar aktivt med barn, unga och familjer som på olika sätt lever i utsatthet. Gåvan på 100 000 kronor är ett bidrag till de presentkort som Stadsmissonen varje jul delar ut till människor som lever på existensminimum.

Lidls årliga julklappsinsamling tillsammans med Allwin, 9-20 december.

Tusentals individer kommer till stadsmissionerna för grundläggande behov som mat och kläder och för att värma sig. Göteborgs Stadsmission som även arbetar med att stötta besökarna med den långsiktiga förändringsprocessen får i år ta emot Lidls årliga julgåva i form av 100 000 kronor.

– För många av de föräldrar som kommer till oss blir den ekonomiska situationen extra tuff nu när jullovet närmar sig och barnen äter alla måltider hemma. Att få presentkort till en matbutik ligger därför högt upp på mångas önskelista inför jul. Gåvan innebär att fler familjer kan fira jul med mat i magen, säger Tomas Carlström, Insamlings- och Kommunikationschef Göteborgs Stadsmission.

Förutom gåvan till Stadsmission samlar Lidl in julklappar från kunder i butik och i år sker insamlingen den 9 - 20 december från kunder i 70 butiker runt om i landet. Kunderna slår in paket, till exempel leksaker, böcker och hämtas sedan av Allwin som lämnar julklapparna vidare till behövande. Julen 2018 skänkte Lidls kunder totalt 2000 julklappar till behövande. En insats som gör skillnad för alla de människor som inte har råd att köpa själva.

Vidare skänker Lidl 50 öre per såld 0,5 l julmust av det egna varumärket Freeway till Barncancerfonden. Under april genererade försäljningen av Lidls egen påskmust 93 859 kronor till förmån för Barncancerfonden.

Lidls årliga julklappsinsamling tillsammans med Allwin, 9-20 december.
Lidl skänker 50 öre per såld 0,5 l julmust av det egna märket Freeway till Barncancerfonden.
Tomas Carlström, Insamlings- och Kommunikationschef Göteborgs Stadsmission.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 192 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumma på 235 000 kronor till Barncancerfonden15.1.2020 13:07:21 CETPressmeddelande

Lidl och Lidls kunder bidrog till en bättre jul för fler. 2019 års försäljning av Freeway julmust till förmån för Barncancerfonden slog alla föregående år och genererade hela 235 039 kronor. Dessutom samlar Lidl varje år julklappar från kunder i butikerna. I samarbete med Allwin skänktes totalt 4000 julklappar och barnböcker till familjer och människor som inte har råd eller möjlighet att själva köpa julklappar.

De vinner Lidls hållbarhetspris – delar på 10 miljoner kronor6.12.2019 09:11:49 CETPressmeddelande

Vad har återvinning av heterogent livsmedelsplastavfall, transformativ förpackningsdesign, flerskiktsfilm med återvunnen konsumentplast, kemisk återvinning och Skogsmulle gemensamt? De är alla hållbara framtidslösningar som under gårdagskvällen belönades med Lidl Future Initiatives pris och fick därmed finansiellt bidrag för att utveckla sina projekt. Den totala prissumman uppgick i år till 10 miljoner kronor.