En godare jul till fler - Lidl skänker 100 000 kronor och julklappar till utsatta och behövande

Lidl Sveriges julgåva 2019 skänks till Göteborgs Stadsmission. Organisationen arbetar aktivt med barn, unga och familjer som på olika sätt lever i utsatthet. Gåvan på 100 000 kronor är ett bidrag till de presentkort som Stadsmissonen varje jul delar ut till människor som lever på existensminimum.

Lidls årliga julklappsinsamling tillsammans med Allwin, 9-20 december.

Tusentals individer kommer till stadsmissionerna för grundläggande behov som mat och kläder och för att värma sig. Göteborgs Stadsmission som även arbetar med att stötta besökarna med den långsiktiga förändringsprocessen får i år ta emot Lidls årliga julgåva i form av 100 000 kronor.

– För många av de föräldrar som kommer till oss blir den ekonomiska situationen extra tuff nu när jullovet närmar sig och barnen äter alla måltider hemma. Att få presentkort till en matbutik ligger därför högt upp på mångas önskelista inför jul. Gåvan innebär att fler familjer kan fira jul med mat i magen, säger Tomas Carlström, Insamlings- och Kommunikationschef Göteborgs Stadsmission.

Förutom gåvan till Stadsmission samlar Lidl in julklappar från kunder i butik och i år sker insamlingen den 9 - 20 december från kunder i 70 butiker runt om i landet. Kunderna slår in paket, till exempel leksaker, böcker och hämtas sedan av Allwin som lämnar julklapparna vidare till behövande. Julen 2018 skänkte Lidls kunder totalt 2000 julklappar till behövande. En insats som gör skillnad för alla de människor som inte har råd att köpa själva.

Vidare skänker Lidl 50 öre per såld 0,5 l julmust av det egna varumärket Freeway till Barncancerfonden. Under april genererade försäljningen av Lidls egen påskmust 93 859 kronor till förmån för Barncancerfonden.

Lidls årliga julklappsinsamling tillsammans med Allwin, 9-20 december.
Lidl skänker 50 öre per såld 0,5 l julmust av det egna märket Freeway till Barncancerfonden.
Tomas Carlström, Insamlings- och Kommunikationschef Göteborgs Stadsmission.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.