En GT utan gin tack!

Årets vinnare av Sveriges Bästa Gin & Tonic har tagit fram två recept på GFT (gin free tonic) – för dig som älskar GT men vill undvika alkohol.

Intresset för alkoholfria alternativ ökar och under 2015 steg försäljningen med nästan 12 procent på Systembolaget – jämfört med föregående år. [1] Men kärleken till Gin & Tonicen består. Vad passar då inte bättre än att bjuda på en GFT nästa gång du har fest? Vinnaren av Sveriges Bästa Gin & Tonic har därför tagit fram två härliga recept på GFT – en klassisk och en julig version.

Gin & Tonic är klassikernas klassiker. Gin är smaksatt med enbär  och tonic är smaksatt med kinin. Enbärets aromatiska smak gifter sig perfekt med den bittra tonicen. Så f ör att återskapa smaken av gin, utan att använda det, krävs därför en enbärssirap. Enbär finns att köpa i vanliga matbutiker, men går även att plocka själv. Det fina med enbär är att de faktiskt går att hitta året om.

Här är två GFT-recept som är lätta att göra själv – även om de kräver lite förberedelse. Men vi lovar, det är värt det.

Visste du att:

Gin & Tonicen såg dagens ljus i början av 1800-talet, då soldater i brittiska Ostindiska Kompaniet plågades av malaria och som skydd mot sjukdomen gavs tonic med kinin i (för kinin skyddar nämligen mot sjukdomen). För att mildra kininets beska spädde de ut tonicen med gin – och världens mest klassiska drink var född.

GFT - gin free tonic
Schweppes alkoholfria GT

Ingredienser:

• 1 rågad matsked enbär
  • 1/2 dl vatten
  • 1 msk råsocker
  • 1–2 tsk färsk limejuice
  • Drygt 1 dl (12cl) Schweppes Indian Tonic
  • Garnera med en limeskiva

Gör såhär:

Grovhacka enbären. Häll dem i en kastrull tillsammans med råsocker och vatten. Koka upp och sjud i drygt en halv minut. Låt svalna och dra i cirka 4 timmar. Sila av enbären och skaka vätskan i shaker tillsammans med limejuice och is. Häll upp i isfyllt glas och fyll på med Schweppes Indian Tonic. Garnera med en limeklyfta.

Xmas GFT - gin free tonic
Schweppes alkoholfria & juliga GT

Ingredienser:

• 1 rågad matsked enbär
  • 1/2 dl vatten
  • 1 msk råsocker
  • 1 tsk färsk limejuice
  • 1 tsk alkoholfri vit glögg
  • Drygt 1 dl (12cl) Schweppes Indian Tonic
  • 1 apelsinzest med intryckta nejlikor i till garnering

Gör såhär:

Grovhacka enbären. Häll dem i en kastrull tillsammans med råsocker och vatten. Koka upp och sjud i drygt en halv minut. Låt svalna och dra i cirka 4 timmar. Sila av enbären och skaka vätskan i shaker tillsammans med limejuice, alkoholfri vit glögg och is. Häll upp i isfyllt glas och fyll på med Schweppes Indian Tonic. Garnera med apelsinzest med intryckta nejlikor.

För mer information och produktprover, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com , 073 - 553 72 82

Anna-Stina Hallberg, marknadschef alkoholfritt, Spendrups
anna-stina.hallberg@spendrups.se , 070-202 92 17

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
Rose-marie.hertzman@spendrups.se , 070-2830275

[1] http://www.systembolaget.se/om-systembolaget/om-foretaget/forsaljningsstatistik

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Vinnarna av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017 är bartendern Mano och fysikern Martin28.8.2017 16:00Pressmeddelande

I lördags avgjordes tredje upplagan av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Efter finalen, där fem professionella bartenders och fem entusiastiska amatörer gjorde upp i två separata tävlingar, står det nu klart att bartendern Mano Roshdis GT ”Golden Pearl” och fysikern Martin Johanssons GT ”Midnattssolsdrömmande Rabarber” är Sveriges bästa Gin & Tonics.