En GT utan gin tack!

Årets vinnare av Sveriges Bästa Gin & Tonic har tagit fram två recept på GFT (gin free tonic) – för dig som älskar GT men vill undvika alkohol.

Intresset för alkoholfria alternativ ökar och under 2015 steg försäljningen med nästan 12 procent på Systembolaget – jämfört med föregående år. [1] Men kärleken till Gin & Tonicen består. Vad passar då inte bättre än att bjuda på en GFT nästa gång du har fest? Vinnaren av Sveriges Bästa Gin & Tonic har därför tagit fram två härliga recept på GFT – en klassisk och en julig version.

Gin & Tonic är klassikernas klassiker. Gin är smaksatt med enbär  och tonic är smaksatt med kinin. Enbärets aromatiska smak gifter sig perfekt med den bittra tonicen. Så f ör att återskapa smaken av gin, utan att använda det, krävs därför en enbärssirap. Enbär finns att köpa i vanliga matbutiker, men går även att plocka själv. Det fina med enbär är att de faktiskt går att hitta året om.

Här är två GFT-recept som är lätta att göra själv – även om de kräver lite förberedelse. Men vi lovar, det är värt det.

Visste du att:

Gin & Tonicen såg dagens ljus i början av 1800-talet, då soldater i brittiska Ostindiska Kompaniet plågades av malaria och som skydd mot sjukdomen gavs tonic med kinin i (för kinin skyddar nämligen mot sjukdomen). För att mildra kininets beska spädde de ut tonicen med gin – och världens mest klassiska drink var född.

GFT - gin free tonic
Schweppes alkoholfria GT

Ingredienser:

• 1 rågad matsked enbär
  • 1/2 dl vatten
  • 1 msk råsocker
  • 1–2 tsk färsk limejuice
  • Drygt 1 dl (12cl) Schweppes Indian Tonic
  • Garnera med en limeskiva

Gör såhär:

Grovhacka enbären. Häll dem i en kastrull tillsammans med råsocker och vatten. Koka upp och sjud i drygt en halv minut. Låt svalna och dra i cirka 4 timmar. Sila av enbären och skaka vätskan i shaker tillsammans med limejuice och is. Häll upp i isfyllt glas och fyll på med Schweppes Indian Tonic. Garnera med en limeklyfta.

Xmas GFT - gin free tonic
Schweppes alkoholfria & juliga GT

Ingredienser:

• 1 rågad matsked enbär
  • 1/2 dl vatten
  • 1 msk råsocker
  • 1 tsk färsk limejuice
  • 1 tsk alkoholfri vit glögg
  • Drygt 1 dl (12cl) Schweppes Indian Tonic
  • 1 apelsinzest med intryckta nejlikor i till garnering

Gör såhär:

Grovhacka enbären. Häll dem i en kastrull tillsammans med råsocker och vatten. Koka upp och sjud i drygt en halv minut. Låt svalna och dra i cirka 4 timmar. Sila av enbären och skaka vätskan i shaker tillsammans med limejuice, alkoholfri vit glögg och is. Häll upp i isfyllt glas och fyll på med Schweppes Indian Tonic. Garnera med apelsinzest med intryckta nejlikor.

För mer information och produktprover, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com , 073 - 553 72 82

Anna-Stina Hallberg, marknadschef alkoholfritt, Spendrups
anna-stina.hallberg@spendrups.se , 070-202 92 17

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
Rose-marie.hertzman@spendrups.se , 070-2830275

[1] http://www.systembolaget.se/om-systembolaget/om-foretaget/forsaljningsstatistik

Nyhet! Schweppes Lemon Zero – och tre älskade sommardrinkar utan tillsatt socker15.5.2018 09:52Pressmeddelande

Sommarens svalkande drinkar är till för att avnjutas, kanske allra helst vid poolkanten eller på en god väns balkong. Oavsett finns det aldrig anledning att tumma på smaken. Därför lanserar nu Schweppes Lemon Zero, för dig som vill njuta av lika goda drinkar utan tillsatt socker. Testa Schweppes Lemon Zero i tre klassiska sommarfavoriter – du kommer garanterat få en frisk smakupplevelse du länge vill sippa på.

Gotlands Bryggeri har hittat sitt nya hem vid Hällarna16.4.2018 12:30Pressmeddelande

Nu är det klart att Gotlands Bryggeri bygger sitt nya bryggeri vid Hällarna i den södra delen av Visby. Tomten, på Cypressgatan 3 B, ligger ovanför den nya kryssningskajen och motsvarar kraven på ett nytt bryggeri med bra produktionsförutsättningar och ett bra läge. Bygglovshandlingarna kommer att lämnas in i början av hösten. Investeringen ligger på ca 80 miljoner kronor och det nya bryggeriet beräknas stå klart våren 2020.