EN HALV DUK OM FRIHET

Goodwill ambassadören för UN Women nationell kommitté Sverige, Arghavan Agida, använder konstens språk för att belysa frågan om kvinnors rättigheter. I projektet Artdom har iranska och svenska kvinnliga konstnärer, okända för varandra, parats ihop. De fem konstnärerna i Iran målade en halv canvas var, som sedan skickades till Sverige för att slutföras till fem unika verk.

– Även om dessa kvinnor lever under olika omständigheter, så brinner de för sitt konstnärskap och drivs av samma mål. Ett syfte med Artdom är att ge konstnärerna möjlighet att bygga kulturella broar, att de får samarbeta och stärka varandra och se hur andra hjältinnor i en begränsad värld jobbar, menar Arghavan.

Artdom är även en del av HeForShe Arts Week som pågår 8-15 mars i Stockholm och arrangeras av UN Women Sverige. Med syfte att engagera fler i jämställdhetsarbetet ämnar HeForShe Arts Week att genom konst och kultur skapa nya samtal om jämställdhet. Att Artdom visas upp på just Clarion Hotel Post i Göteborg är ingen ingen slump.

– Flera av kedjans hotell drivs av starka kvinnor, som också lyfter frågan om HBTQ och medverkar i olika projekt där jämnställdhet är i fokus. Ett hotell är också en neutral och kommersiell plats, där vem som helst kan komma och se verken. Det spelar ingen roll vem man är. Det viktiga är gemenskapen och att man får ta del av den magi som uppstår när kvinnor arbetar tillsammans.

Datum: Vernissage 8+9 MARS 2018

Tid: kl 16.00-18.00

Plats: Livingroom, Clarion Hotel Post

Fritt inträde för besökare

Mer information:

Facebook-event & www.creativechangemakers.org

Clarion Hotel Post har uppförts i en av stadens mest anrika byggnader- det gamla Posthuset. Atmosfären är sofistikerad men samtidigt avslappnad och skapar en perfekt scen för evenemang och banketter samt är en  mötesplats för hela Göteborg. Hotellet erbjuder ett brett utbud av gastronomiska upplevelser med restaurangerna Norda och vRÅ - Swedish ingredients - Japanese flavors. För den som är ute efter något unikt i världsklass så är ett besök på Bon Bon Bar en självklarhet. Det centrala läget i staden tillsammans med hög komfort, förstklassig design och gastronomi samt ett brett utbud av mötessalar, gör hotellet till ett naturligt val för både mindre och större konferenser. Den unika atmosfären i Posthallen med dess stora terrass med utsikt över staden erbjuder Clarion Hotel Post en miljö för stora som små evenemang.

Nordic Choice Hotels är Nordens största hotellkedja med 189 hotell och 12 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotels och Clarion, samt 15 unika hotellpärlor inom Nordic Hotels & Resorts. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.