En helt ny äppelsort har uppstått på Skansen!

Skansenäpplet. Foto: Kylliki Hellström.

En helt ny äppelsort har uppkommit på Skansen och visat sig vara ett fantastiskt gott äpple. Det är väldigt sällsynt enligt trädgårdsmästaren Andreas Hellström som nu kommer att föröka äpplet och skapa nya träd av sorten.

-Äppelträd som uppkommer genom frösådd kan utvecklas i princip hur som helst. Alla äppelsorter vi har idag är ympade från en kärnsådd och är egentligen samma äpple som det så kallade moderträdet, säger Andreas Hellström, trädgårdsmästare på Skansen. Chansen att en frösådd ska bli ett gott äpple är mycket liten.

Så när Andreas Hellström beslöt sig för att smaka de äpplen som hängde på ett litet träd ovanför Skansen-Akvariet var han inte speciellt hoppfull. Vilda äpplen är i regel sträva i smaken eller mycket sura. Men han blev glatt överraskad.

-Det är ett fantastiskt gott äpple, säger han. Sötma, syra och arom är väl avvägda. Fruktköttet är fast och vitt, och det är ett mycket saftigt äpple. Det är dessutom vackert för ögat, med röda strimmor på en gulvit botten.

Nu kommer han att ympa nya äppelträd av sorten, något som han också lär ut i kursverksamheten på Skansen. Det går under arbetsnamnet ’Skansen’ och om tre-fyra år kanske det kan vara möjligt att köpa ett litet unikt äppelträd på någon av Skansens marknader.

Den 29 mars hålls kursen ”Skapa ditt eget äppelträd” på Skansen Hantverk & Slöjd och den 8 april går det att lära sig mer om ”Underhållsbeskärning”.

Skansenäpplet. Foto: Kylliki Hellström.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.