En helt ny äppelsort har uppstått på Skansen!

5.12.2016 07:00 | Stiftelsen Skansen

Skansenäpplet. Foto: Kylliki Hellström.

En helt ny äppelsort har uppkommit på Skansen och visat sig vara ett fantastiskt gott äpple. Det är väldigt sällsynt enligt trädgårdsmästaren Andreas Hellström som nu kommer att föröka äpplet och skapa nya träd av sorten.

-Äppelträd som uppkommer genom frösådd kan utvecklas i princip hur som helst. Alla äppelsorter vi har idag är ympade från en kärnsådd och är egentligen samma äpple som det så kallade moderträdet, säger Andreas Hellström, trädgårdsmästare på Skansen. Chansen att en frösådd ska bli ett gott äpple är mycket liten.

Så när Andreas Hellström beslöt sig för att smaka de äpplen som hängde på ett litet träd ovanför Skansen-Akvariet var han inte speciellt hoppfull. Vilda äpplen är i regel sträva i smaken eller mycket sura. Men han blev glatt överraskad.

-Det är ett fantastiskt gott äpple, säger han. Sötma, syra och arom är väl avvägda. Fruktköttet är fast och vitt, och det är ett mycket saftigt äpple. Det är dessutom vackert för ögat, med röda strimmor på en gulvit botten.

Nu kommer han att ympa nya äppelträd av sorten, något som han också lär ut i kursverksamheten på Skansen. Det går under arbetsnamnet ’Skansen’ och om tre-fyra år kanske det kan vara möjligt att köpa ett litet unikt äppelträd på någon av Skansens marknader.

Den 29 mars hålls kursen ”Skapa ditt eget äppelträd” på Skansen Hantverk & Slöjd och den 8 april går det att lära sig mer om ”Underhållsbeskärning”.

Skansenäpplet. Foto: Kylliki Hellström.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.