En inspirerande oas i mässvimlet när Skansen intar Formex

På årets Formex har Skansen fått det aktningsvärda uppdraget att stå för innehållet på inspirations- och workshopytan i hall B. När Skansen kliver in här gör man det som världens äldsta friluftsmuseum som visar sin historia, sina produkter och levande förmedling dels i en monter med Skansenkollektionen och dels i en monter på workshopytan.
Förkläden i Skansens klädkammare. Foto: Marie Andersson

Stampa och valka och slå
I Skansens workshopmonter visas återbruk från förr. Kunskapen kring hur man tog tillvara på bland annat olika material levandegörs genom hantverk på plats. Alla Formexbesökare, och deltagare, får både lära sig mer och själva pröva på. Här kan man både titta på, och delta i aktiviteterna på olika hantverksstationer – testa vadmalsstampen, vävningen, gammaldags julpyssel och täljning – hantverkskunskap och traditioner som numera är på väg att försvinna. På plats finns också experter från Skansen. Det blir lustfyllt, färgstarkt, inspirerande och en oas mitt i sorlet i monter B 17:18.

Mönster och former från förr
Den mönsterskatt som finns på Skansen, i folkdräkter, textilier, natur och djur återfinns på inredningsprodukter i Skansens egen kollektion. Mycket av inspirationen hämtas från Skansens klädkammare som förvaltar folkdräkter och andra originalplagg från olika tidsepoker i Sveriges historia. Skansenkollektionen presenteras i monter B 08:30.

Skansen
Skansen speglar samtiden i vår historia och berättar de angelägna och inspirerande historierna. Dessa får man ta del av när man besöker Skansen och möter alla kunniga medarbetare. Skansen grundades 1891 av Artur Hazelius för att visa hur människor bott och verkat i Sverige under äldre tid. Han var en mästare på att få Skansen att växa. Han pratade till sig både mark och reda pengar från de välbärgade i Stockholm och till och med av kungafamiljen. Skansen har i över 125 år berättat om Sverige, om livet förr, hur man föddes, levde och dog, hur man roade sig och hur man firade högtider. Nu är Skansen Sveriges mest besökta museum med ca 1,4 miljoner besökare årligen.

Kontaktpersoner
Anna Bodén, Chef Försäljningsenheten. Ansvar för både workshop- och inspirationsytan samt butiksmonter
anna.boden@skansen.se

Amanda Ljungqvist, Kommunikatör. Ansvar för text & bild