En julgran som räddar liv

Med en av Sveriges dyraste julgranar vill Interflora samla in pengar till Läkare Utan Gränser och samtidigt rikta ljus mot det floristiska hantverket. Julgranen ”Flora” levereras av mästerflorister på utvalda orter i landet och kläs med färska blommor på plats hos kunden.
Granen "Flora"

- Vi tror och hoppas att “Flora” ska vara populär hos våra företagskunder, som både kan skänka pengar till Läkare Utan Gränser och samtidigt ge sin personal en floristisk upplevelse utöver det vanliga. Julen handlar om omtanke, traditioner och att väcka minnen såväl om sinnen. Vi är mycket stolta över att ha möjlighet att visa upp ett mästerligt hantverk och samtidigt vara med och bidra till viktiga hjälpinsatser runt om i världen, säger Louisa Blomstrand, marknads- och e-handelschef på Interflora AB.

För varje såld gran går pengarna oavkortat till den medicinska humanitära organisationen Läkare Utan Gränser, som Interflora stöder sedan 15 år tillbaka. Inför jul finns ytterligare fyra produkter som säljs till förmån för organisationen, i en prisklass som vänder sig mer till den vanliga konsumenten eller företaget som vill skicka julblommor.

Granen “Flora” ingår i Interfloras lyxkategori Mästerflorist, där utvalda mästerflorister får skapa ett eget personligt sortiment som endast säljs under en begränsad tid. Bakom granen står Mats-Ola Andersson som innehar flera tävlingstitlar. Sedan 30 år driver han sin egen blomsterhandel i Kristianstad. Dessutom är han delägare i företaget.

Om Läkare Utan Gränser:
Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation som räddar liv och lindrar nöd där det behövs mest. De bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet.

Interflora startade sin resa 1923 när sex blomsterhandlare grundade Interflora i Sverige och idag säljs Blommogram genom interflora.se och cirka 550 fristående blomsterbutiker