En kasse som gör skillnad

För tredje året i rad donerar IKEA Sverige pengar från försäljningen av sin regnbågskasse till FN:s flyktingorgans arbete med att skydda HBTQ+flyktingar. I år är summan en miljon kronor, vilket kan ge över 3000 personer psykosocialt stöd vid övergrepp. – Det är ett oerhört viktigt stöd till några av de allra mest utsatta personerna i världen, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

Totalt såldes 185 000 regnbågskassar och IKEA donerar en miljon kronor till UNHCR:s arbete med att ge stöd och skydd åt människor som tvingats på flykt på grund av sin sexuella läggning eller könsidentitet.

– STORSTOMMA Regnbågskasse är en symbol för allas rätt att vara sig själva. Att vi tillsammans med våra kunder kan bidra till att fler människor i världen kan få vara just sig själva värmer verkligen, säger Linn Edholm, tf. People & Culture Manager på IKEA Sverige.
Hittills har donationer från IKEA Sveriges försäljning av regnbågskassen bland annat används till att ge skydd och trygghet till HBTQ+personer på flykt.

– HBTQ+personer över hela världen utsätts dagligen för diskriminering, våld och hot – många har inget annat val än att fly och även på flykt fortsätter utsattheten. Vi är väldigt tacksamma och glada över att bidraget från regnbågskassen går till UNHCR:s arbete för att skydda HBTQ+flyktingar, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

UNHCR, FN:s flyktingorgan, ger människor på flykt nödhjälp, skyddar deras rättigheter och hjälper dem att skapa en bättre framtid. Människor som tvingas fly på grund av sin sexuella läggning eller könstillhörighet är extra utsatta för diskriminering och våld. UNHCR finns på plats över hela världen och arbetar för att ge HBTQ+flyktingar skydd och ett liv i trygghet.