En läsk, en alkoholfri öl och en formbar vegofärs – de nominerade till Årets Dagligvara 2019 är klara!

Nu är det klart vilka produkter som nominerats till det ärofyllda priset Årets Dagligvara. I år är det den alkoholfria ölen A Ship Full of IPA från Spendrups Bryggeri, Anamma Formbar Färs från Orkla Foods och Pepsi Max Lime från PepsiCo och Carlsberg Sverige som tävlar om utmärkelsen. Den slutliga vinnaren utses av branschen den 9 oktober på branschträffen Fast Moving.

Grunden till nominering är försäljningsstatistik från Nielsen och därefter värderar juryn mer kvalitativa kriterier som innovationsgrad och förmåga att fånga ett nytt konsumentbehov. Detta år blev det tre stora leverantörer som lyckats fånga konsumenternas intresse, säger juryns ordförande Karin Brynell.

Försäljningssiffrorna och juryns nominering finns från och med idag (11 september) publicerade på www.aretsdagligvara.se

Priset delas ut av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Svensk Dagligvaruhandel samt marknadsanalysföretaget Nielsen. Årets Dagligvara 2019 sponsras av NENT Group Radio.

För ytterligare frågor kontakta:

Anna Jönsson, PR och pressansvarig Årets Dagligvara, mobil: 0709-803209

Juryn för Årets Dagligvara:

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel
Jörgen Friman, vd DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund)
Anna Ekström, Nordic Sales Effectiveness Leader Nielsen
Johan Walleen, Kategoriområdeschef Kött, chark & fågel Axfood
Magnus Strid, Kategorichef njutningsprodukter Coop Sverige
Maria Rosendahl, Affärsområdeschef Bergendahls Food
Rickard Gustafsson, Affärsområdeschef ICA Sverige
Micael Dahlen, Professor Handelshögskolan Stockholm
Svetlana Kolesova, Doktorand, Center For Retailing Handelshögskolan Stockholm

Priset Årets Dagligvara tilldelas en produkt som under föregående år haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. Priset delas ut av branschorganisationerna DLF – Dagligvaruleverantörers Förbund, Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen.

Syftet med Årets Dagligvara är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling.