En lysande kollektion från IKEA tillsammans med Sabine Marcelis

Tillsammans vill Sabine Marcelis och IKEA omfamna möjligheterna för direkt och indirekt ljus i hemmet och betona ljusets positiva inverkan på människors känslomässiga välbefinnande. Kollektionen är planerad till IKEA varuhus och online hösten 2022.

Sabine Marcelis

Ett hem är mer än en plats där människor äter och sover – det är individuella utrymmen som speglar vem vi är och en plats där vi uttrycker våra känslor. Med kollektionen tittar IKEA och Sabine Marcelis närmare på själva ljuset och hur det kommer till liv hemma genom belysningslösningar och iögonfallande heminredning som leker och interagerar med ljus, och har både ett känslomässigt och funktionellt värde.

- Syftet med kollektionen är att utforska hur ljus interagerar med material, textur och färg och understryker hur vacker heminredning kan ha en positiv inverkan i vardagen, säger Henrik Most, Product Design Leader på IKEA of Sweden. Produkterna kommer att bli ett fantastiskt tillskott till IKEA sortimentet eftersom de har Sabine Marcelis unika formspråk, tillägger han.

Kollektionen utforskar de överraskande effekterna av ljus i hemmet, oavsett om källan är direkt eller indirekt. Sortimentet kommer bland annat att bestå av glas, skålar, speglar och lampor. Större delen av kollektionen kommer att vara på tillfälligt besök, medan några produkter är långsiktiga tillskott till IKEA sortimentet. Kollektionen kommer att innehålla produkter som gör det möjligt för människor att uttrycka sin personlighet och sin designestetik för att skapa sensoriska och känslomässiga upplevelser i hemmet.

- Belysning och designobjekt med integrerat ljus är mer än funktionella heminredningsprodukter. Ljus har en påverkan på hur vi känner, skapar stämning och atmosfär. Direkt ljus och indirekt ljus kan skapa oväntade effekter som harmonierar eller förstärker vår omgivning, säger Sabine Marcelis, formgivare med bas i Rotterdam. Jag vill utforska hur ljus kan förvandlas till något som inte bara är rent funktionellt. Ljus har förmågan att förändra hemmets utseende, känsla och atmosfär till det bättre, tillägger hon.

Sabine Marcelis arbete kännetecknas av rena former som lyfter fram de materialegenskaper och processer som de är gjorda av. Hon kombinerar produkt-, installations- och rumslig design och vill skapa härliga upplevelser genom sin engagerande design.

Kollektionen är det andra samarbetet mellan IKEA och Sabine Marcelis efter hennes deltagande i IKEA ART EVENT 2021.

Mer om kollektionen och Sabine Marcelis kan ni läsa här.

Säljstart: Under hösten 2022 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus.

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet:  Pressinformation: Pressbilder:
Oktober 2021 IKEA Gaming, sortiment Pressmeddelande Bildbank
Oktober 2021 VINTER 2021 Pressmeddelande Bildbank

Sabine Marcelis

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA fasar ut plast – senast 2028 ska förpackningarna vara fria från plast23.11.2021 12:05:08 CET | Pressmeddelande

I linje med sitt åtagande att ha en positiv inverkan på människor och planet fasar IKEA nu ut plasten från sina förpackningar. Utfasningen sker i flera steg och omfattar till en början alla nya produkter för att senast 2028 omfatta hela sortimentet. Målet är att minska plastavfall och föroreningar samtidigt som IKEA är med och driver på omställningen till förpackningar tillverkade av förnybara och återvunna material.

IKEA erbjuder en bättre deal för plånbok och planet på Black Friday 19.11.2021 07:41:04 CET | Pressmeddelande

För andra året i rad uppmanar IKEA Sverige sina kunder att spara på både plånbok och planet under Black Friday. Detta genom att uppmärksamma sina tjänster för begagnat och köpa tillbaka gamla IKEA möbler med extra bra betalning. Nytt för i år är även extra bra priser på allt i Cirkulärbutiken – en butik som nu även finns online. Här vill IKEA inspirera till mer hållbara val i vardagen genom att ge inredning och möbler en andra chans och hem till ett lägre pris.

IKEA öppnar hållbarhetsbutiker för att hjälpa fler att leva ett mer hållbart liv hemma 4.11.2021 09:46:41 CET | Pressmeddelande

Nu öppnar Ingka Group* hållbarhetsbutiker på alla sina varuhus i Sverige. En satsning på tips kring vad du konkret kan göra för att leva ett mer hållbart liv hemma. I de nya butikerna erbjuder IKEA inspiration och information samt presenterar produkter och tjänster som visar att hållbarhet kan vara både prisvärt och attraktivt.