En miljon besök till IKEA i Gallerian

Mindre än fyra månader efter öppningen har det gjorts hela en miljon besök till IKEA City i centrala Stockholm – något som gör cityvaruhuset helt unikt i Sverige.
Många unga har hittat till IKEA i Gallerian som nu passerat en miljon besök.

Den 30 juni öppnade IKEA sitt efterlängtade cityvaruhus i Gallerian och redan under den första veckan hade det nya varuhuset 100 000 besök. Och den 19 oktober passerades den magiska gränsen en miljon besök.

– Vi är så glada över det fantastiska mottagandet vi fått från stockholmarna. Vi har gått mot strömmen och öppnat upp mitt i city och kunderna har visat att de verkligen vill ha oss där, säger Jenny Vasquez Ling, varuhuschef IKEA City.

Sedan öppningen har IKEA City i snitt haft 9500 besök per dag vilket gör cityvaruhuset unikt i Sverige. Tack vare det centrala läget kommer kunder både före jobbet, på lunchen och efter jobbet. Dessutom lockat IKEA City en yngre målgrupp.

– Många studenter kommer hit och äter, pluggar och handlar. Det är en viktig målgrupp för oss, säger Jenny Vasquez Ling.

IKEA City är 8000 kvadratmeter stort och sträcka sig över totalt fyra våningsplan i Gallerian. Det är det första cityvaruhuset någonsin som IKEA öppnar i Sverige.

Från IKEA City kan kunderna köpa med sig cirka 2800 produkter och få personlig service av IKEAs experter. De produkter som man inte kan köpa med sig hem i den ikoniska blå kassen kan kunderna enkelt beställa och få hemlevererade, i många fall samma dag och inom Stockholm levereras varorna från Gallerian med elfordon.

I varuhuset finns det även en avdelning enbart för second hand-möbler. Genom det nya restaurangkonceptet Mat & dryck blir det också möjligt att ta del av matupplevelsen som många förknippar med IKEA på ett nytt sätt. Till exempel under en afterwork eller genom att köpa med sig mat till kontoret.

Många unga har hittat till IKEA i Gallerian som nu passerat en miljon besök.
Jenny Vasquez Ling, varuhuschef.