En miljon euro till gröna affärsidéer

Från söndag den 1 mars är det möjligt att lämna in bidrag till Postkodlotteriets internationella Green Challenge-tävling. Förra året vann Swedish Algae Factory första pris – 500 000 euro.

Eva Struving, vd Svenska Postkodlotteriet.

Tävlingen arrangeras nu för 14 året i rad och har vuxit till att bli en av världens största där olika hållbarhetslösningar tävlar mot varandra. Syftet med Green Challenge är att bidra till en grönare, mer hälsosam, värld. Innovationsbolag från de länder där Postkodlotteriet finns – Sverige, Norge, Nederländerna, Tyskland och Storbritannien – är välkomna att lämna bidrag. Sammanlagt är prispotten på en miljon euro som fördelas bland de fem bästa affärsidéerna.

-       Vi hoppas på bidrag med konkreta idéer om hur vi kan hantera nutidens utmaningar. Det kan röra allt från grön energi, återställa ekosystem, hållbar mathållning eller alternativ till plast, för att ta några exempel, säger Eva Struving, Managing Director för Svenska Postkodlotteriet, och fortsätter:

-       Det är så inspirerande att se så många lösningar som finns på de problem vår planet möter i dag.

Förra årets vinnare, Swedish Algae Factory, har skapat en teknik som effektiviserar solpaneler med hjälp av kiselalger.

Mer information finns på www.greenchallenge.info.

Om tävlingen

Gröna entreprenörsföretag kan lämna in sina affärsplaner mellan 1 mars och 1 april. En jury gör en första uttagning bland de tävlande. De som klarar den första sållningen ombeds i mitten av april att utveckla affärsplanen för att tävla om en plats i finalen. Efter jurymöten avslöjas vilka 25 bidrag som går till final i slutet av juni. I början av september offentliggörs vilka fem som går till final den 30 september 2020 i Amsterdam. Där förväntas entreprenörerna pitcha för sina idéer inför en internationell jury. Vinnaren får 500 000 €, tvåan 200 000 € och de tre övriga finalisterna 100 000 € vardera. Utöver prispengarna får samtliga fem finalister sex månaders experthjälp att optimera företagens utveckling. Se också www.greenchallenge.info.

Eva Struving, vd Svenska Postkodlotteriet.

Postkodlotteriets Green Challenge-tävling har hållits årligen sedan 2007 i syfte att bidra till en grönare värld och är en av de största i världen vad det gäller hållbara företagsidéer. Samtliga deltagare tävlar med en affärsplan, som bedöms av en jury. Vinnare från tidigare år har i många fall blivit framgångsrika, bland annat tack vare den publicitet som skaps kring tävlingen och Postkodlotteriernas internationella nätverk.