En miljon uppmanar G20 att stoppa handeln med vilda djur

Även mitt i pandemin finns risk för nya zoonoser. Över en miljon människor har skrivit på namninsamlingen riktad åt G20-mötet i helgen, som kräver ett förbud mot global handel med vilda djur.

- Den globala handeln med och utnyttjandet av vilda djur äventyrar vår hälsa, världsekonomin och den biologiska mångfalden, säger Lina Dahl, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige.

- Den grymma handeln med vilda djur gör att djur tas från sin naturliga miljö eller föds upp kommersiellt och utsätts för stress och lidande. Det skapar en grogrund för sjukdomar. Handeln är så enorm att den kan vara det största hotet mot biologisk mångfald. Samtliga G20-länder är medskyldiga till att upprätthålla den grymma och onödiga kommersiella handeln med vilda djur.

Den illegala handeln omsätter flera miljarder dollar och den legala handeln är ännu större – trots att orsaken till flera pandemier är kontakt mellan djur och människa.

-    Kortsiktiga vinster kan inte gå före djurs och människor hälsa och välfärd, ekonomin och miljön, säger Lina Dahl.

Kelly Dent, som är ansvarig för externt engagemang på World Animal Protection säger:

-       Ödet för miljarder djur, människor och världsekonomin ligger i G20:s händer. Deras ledare har en möjlighet att stoppa handeln med vilda djur. För gott. Covid-19 är den värsta pandemin som drabbat oss det senaste seklet och beror på grymt utnyttjande av vilda djur. Vi måste fokusera på att komma åt grundproblemet. G20 måste kollektivt förbinda sig att stoppa handeln med vilda djur och djurdelar mellan länder och se till att förbjudet efterlevs.