En musikalisk ljusglimt i pandemin

Highlights och Titanix har precis som alla andra dansband haft det tufft under 2020 och 2021. Benen för banden slogs undan över en natt och deras turnéplaner gick från att vara fullbokade till noll spelningar. Men en musikalisk ljusglimt har kommit ur det – banden har för första gången samarbetat på en singel.

Highlights nöjda över samarbetet med Maria Rolf i Titanix

Tommy Gustafsson från Highlights har under det senaste året funderat på hur bandet skall ta sig vidare. Tankarna under många kvällar har varit många, men någonstans har det där ”jäklar anammat” funnits och bandet bestämde sig för att 2021 ska bli deras mest aktiva år på länge.

-        De andra grabbarna i bandet och jag har diskuterade situationen under en längre tid. Visst vi är bedrövade över att inte kunna vara ute och lira och tankarna snurrar och har snurrat i huvudet. Men någonstans där tändes också någonting att ”nä… nu jäklar kör vi…”

Sagt och gjort. Highlights bestämde sig för att spela låtar till ett helt album. Låtar som först kommer att släppas som digitala singlar under hela 2021. Bandets keyboardist och producent Christian Lindholm har suttit ner och använt tiden som bandet normalt sett är ute lirar att istället spela in ett gäng låtar.

-        Jag bara började, säger Christian. Låtarna kom till mig och jag har aldrig haft en så rolig tid i studion som denna gång fortsätter han. Det märks hur mycket vi saknat att spela när vi nu spelat in låtarna.

Ur det här ofrivilliga uppehållet för det populära dansbandet föddes också idén om att jobba med ett annat band, eller ja, deras sångerska. Maria Rolf från Titanix.

-        Det är lustigt säger Tommy. Här bor vi egentligen bara ett stenkast från varandra och har känt och spelat på samma scener i så många år, men vi har aldrig jobbat ihop i studion.

Sagt och gjort. Grabbarna i bandet hade en idé om att göra om 80-talsklassikern ”Dansar i månens sken” i en modern dansbandstappning och de tyckte att det skulle passa med en tjej på sång i refrängerna.

-        Varför frågar vi inte Maria sa vi nästan unisont, berättar Christian. Vi ringde Maria och hon behövde inte många sekunder att bestämma sig. Hon ville självklart vara med.

Så nu släpps den. Singeln med Highlights och Maria som bor ett stenkast från varandra.

-        Ja, tänk att det skulle behövas en pandemi för att det skulle bli av, skrattar Tommy. Det är nästa så man blir lite poetisk – Det var helt enkelt dags att ”Dansa i månens sken” tillsammans. Eller ja, det kanske var lite väl poetiskt, ler Tommy.

Highlights nöjda över samarbetet med Maria Rolf i Titanix