En ny berättelse om Göteborg växer fram

Höga Nord Rekords Gustaf Dicksson håller lilla Myran i famnen. Sättet han ser på sin nästan nyfödda dotter, vördnaden inför ett nytt liv, ömheten, säger mycket. I den bilden, i det ögonblicket, skapas en ny berättelse om Göteborg och människorna som bor och verkar här.

- Göteborg har förändrats. Och det är bara början på en omvälvande utvecklingsresa. I alla olika sorters dialogmöten Business Region Göteborg arrangerar och medverkar i, och ofta i de många kontakter vi har med näringslivet i Göteborgsregionen, uppmanas vi att sätta ord på detta, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.

- Det finns en frustration över att så mycket är på gång som inte riktigt når ut. Men en sådan berättelse är oerhört viktig för att förstå vart Göteborgsregionen är på väg, och vilka möjligheter som finns för oss som verkar här och för dem som funderar på att etablera sig här.

Därför har Business Region Göteborg samlat tio röster från näringslivet, akademin och andra organisationer som var och en - och tillsammans - ger en djup, engagerande och spännande bild av Göteborgsregionens läge och framtid.

Intervjuerna binds ihop till en lång story som tar sitt avstamp i vår historia och leder oss rakt in i en framtid med stora möjligheter – men aldrig tar omvägar kring de svårigheter som också är en del av vår samtid.

Den nya Berättelsen om Göteborg är en del av Business Region Göteborgs nya digitala affärsmagasin Kontext. Där sätts utvecklingen i Göteborgsregionens näringsliv in i ett sammanhang med hjälp av företagets experter och analytiker.

www.businessregiongoteborg.se/kontext

För mer information: Kenny Genborg, kommunikationschef Business Region Göteborg, kenny.genborg@businessregion.se 0730-610188

Göteborgs innovativa transportlösningar lockar hit delegation från åtta länder14.9.2018 13:03Pressmeddelande

Städer världen över måste utveckla sina transportlösningar för att öka rörligheten och minska utsläppen. Göteborg, som är först i världen med att undersöka samspelet mellan självkörande fordon och långsiktig stadsplanering, visar den 17 och 18 september upp den senaste utvecklingen när staden gästas av en internationell delegation från åtta länder. På programmet står bland annat provkörning av eldrivna lastcyklar längs Stora Hamnkanalen.

Kraftig ökning av företagens lönesumma20.6.2018 15:33Pressmeddelande