M Sverige

En nykter väg till nollvisionen

Dela
Alkohol och narkotika hör inte hemma i trafiken. En bilförare påverkad av droger, alkohol eller andra berusningsmedel har längre reaktionstid, försämrat omdöme och är en livsfara både för sig själv och sina medtrafikanter.

– Riksförbundet M Sverige har länge arbetat för trafiksäkerhet. En viktig del i detta arbete är att få bort vårdslöshet, alkohol och droger från trafiken. Som bilist ska man inte behöva vara rädd eller orolig för att nästa bil man möter körs av en rattfull person, eller av någon som inte har full uppmärksamhet på vägen, säger Caroline Drabe, vd, M Sverige.

Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor visade att 28 procent av alla omkomna i trafiken 2020 dog i en alkohol- eller drogrelaterad trafikolycka. Enligt tidigare beräkningar från Trafikverket kör dagligen cirka 14 400 förare med en promillehalt över den tillåtna.

– Det är viktigt att markera allvaret rörande dessa brott. Den straffskärpning som nyligen gjordes är välkommen men alldeles för liten. Att köra bil är inte en mänsklig rättighet. Man måste, genom sitt körkort, visa att man är både kapabel och lämplig att få köra bil.

M Sverige har låtit Demoskop undersöka om allmänheten anser att straffen för olika typer av trafikrelaterade brott är bra som de är idag, om de borde vara strängare eller lindrigare. Svaret är entydigt. En överväldigande majoritet av befolkningen vill se strängare straff. 90 procent av de tillfrågade tycker att straffen för att köra rattfull eller påverkad av droger bör höjas. 92 procent tycker att straffet för den som kör rattfull och orsakar en dödsolycka ska vara strängare än idag.

Vi riktar därför följande uppmaning till samtliga riksdagspartier: Se till att straffen höjs väsentligt för den som genom vårdslöshet eller onykterhet orsakar en olycka. Detta gäller särskilt den som genom vårdslöshet eller onykterhet orsakar en olycka med dödlig utgång. Samhället måste tydligare än idag visa att denna typ av beteende ska bort.

Fakta                                                                                  

Antal intervjuer: 1 009 

Metod: Webbintervjuer i en onlinerekryterad panel 

Vägning: Resultatet är vägt på kön, ålder och utbildning för att korrigera eventuella skevheter i urvalet       

Institut: Demoskop                                                                                                         

Fråga: Vad tycker du om straffet för att ..

Köra rattfull eller drogpåverkad                                                   

1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag      0

2                                                                           0

3 - Är lämpligt som det är i dag                        9

4                                                                          10

5 - Bör vara betydligt strängare än i dag         80

Orsaka en trafikolycka genom vårdslöshet                             

1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag       0

2                                                                            1

3 - Är lämpligt som det är i dag                        22

4                                                                           27

5 - Bör vara betydligt strängare än i dag         49

Orsaka en dödsolycka genom vårdslöshet 

1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag       0

2                                                                            0

3 - Är lämpligt som det är i dag                       15

4                                                                          20

5 - Bör vara betydligt strängare än i dag         63

Köra rattfull och orsaka en trafikolycka       

1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag       0

2                                                                            0

3 - Är lämpligt som det är i dag                         8

4                                                                          13

5 - Bör vara betydligt strängare än i dag         78

Köra rattfull och orsaka en dödsolycka        

1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag       0

2                                                                            0

3 - Är lämpligt som det är i dag                         6

4                                                                            9

5 - Bör vara betydligt strängare än i dag         83

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

M Sverige
M Sverige
Fridhemsgatan 30
112 40 Stockholm

08-690 38 00https://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter. 

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

Sant och falskt om bränslepriser – experten reder ut23.3.2023 15:21:50 CET | Pressmeddelande

Kostnadsläget i samhället fortsätter att öka och priserna på bensin och diesel ligger på rekordnivåer. De höga drivmedelspriserna beror på råvarupriset, valutakursen och skatterna. Sveriges ambition att sänka utsläppen mer än andra länder bidrar också till att svenska bilister får betala ett högre pris för bensin och diesel, som en följd av reduktionsplikten. Samtidigt ger en del illa underbyggda påståenden bilister en snedvriden bild av potentialen i en prisnedgång. Riksförbundet M Sverige har granskat en rad påståenden om drivmedel och bemöter med fakta.

Stort däcktest: 1 av 7 sommardäck underkända, varnar konsumentorganisation16.3.2023 05:50:00 CET | Pressmeddelande

Att välja nya däck till bilen är svårt, men viktigt. Riksförbundet M Sverige varnar för att undermåliga däck finns till försäljning hos stora svenska återförsäljare. Organisationens medlemstidning Motor har testat 50 olika sommardäck, varav sju blev underkända. Testet har genomförts i samarbete med Riksförbundet M Sveriges systerorganisation Adac i Tyskland och visar tydligt att det lönar sig att satsa på hög däckkvalitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum