En nykter väg till nollvisionen
– Riksförbundet M Sverige har länge arbetat för trafiksäkerhet. En viktig del i detta arbete är att få bort vårdslöshet, alkohol och droger från trafiken. Som bilist ska man inte behöva vara rädd eller orolig för att nästa bil man möter körs av en rattfull person, eller av någon som inte har full uppmärksamhet på vägen, säger Caroline Drabe, vd, M Sverige.
Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor visade att 28 procent av alla omkomna i trafiken 2020 dog i en alkohol- eller drogrelaterad trafikolycka. Enligt tidigare beräkningar från Trafikverket kör dagligen cirka 14 400 förare med en promillehalt över den tillåtna.
– Det är viktigt att markera allvaret rörande dessa brott. Den straffskärpning som nyligen gjordes är välkommen men alldeles för liten. Att köra bil är inte en mänsklig rättighet. Man måste, genom sitt körkort, visa att man är både kapabel och lämplig att få köra bil.
M Sverige har låtit Demoskop undersöka om allmänheten anser att straffen för olika typer av trafikrelaterade brott är bra som de är idag, om de borde vara strängare eller lindrigare. Svaret är entydigt. En överväldigande majoritet av befolkningen vill se strängare straff. 90 procent av de tillfrågade tycker att straffen för att köra rattfull eller påverkad av droger bör höjas. 92 procent tycker att straffet för den som kör rattfull och orsakar en dödsolycka ska vara strängare än idag.
Vi riktar därför följande uppmaning till samtliga riksdagspartier: Se till att straffen höjs väsentligt för den som genom vårdslöshet eller onykterhet orsakar en olycka. Detta gäller särskilt den som genom vårdslöshet eller onykterhet orsakar en olycka med dödlig utgång. Samhället måste tydligare än idag visa att denna typ av beteende ska bort.
Fakta
Antal intervjuer: 1 009
Metod: Webbintervjuer i en onlinerekryterad panel
Vägning: Resultatet är vägt på kön, ålder och utbildning för att korrigera eventuella skevheter i urvalet
Institut: Demoskop
Fråga: Vad tycker du om straffet för att ..
Köra rattfull eller drogpåverkad
1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag 0
2 0
3 - Är lämpligt som det är i dag 9
4 10
5 - Bör vara betydligt strängare än i dag 80
Orsaka en trafikolycka genom vårdslöshet
1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag 0
2 1
3 - Är lämpligt som det är i dag 22
4 27
5 - Bör vara betydligt strängare än i dag 49
Orsaka en dödsolycka genom vårdslöshet
1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag 0
2 0
3 - Är lämpligt som det är i dag 15
4 20
5 - Bör vara betydligt strängare än i dag 63
Köra rattfull och orsaka en trafikolycka
1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag 0
2 0
3 - Är lämpligt som det är i dag 8
4 13
5 - Bör vara betydligt strängare än i dag 78
Köra rattfull och orsaka en dödsolycka
1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag 0
2 0
3 - Är lämpligt som det är i dag 6
4 9
5 - Bör vara betydligt strängare än i dag 83
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Sant och falskt om bränslepriser – experten reder ut23.3.2023 15:21:50 CET | Pressmeddelande
Kostnadsläget i samhället fortsätter att öka och priserna på bensin och diesel ligger på rekordnivåer. De höga drivmedelspriserna beror på råvarupriset, valutakursen och skatterna. Sveriges ambition att sänka utsläppen mer än andra länder bidrar också till att svenska bilister får betala ett högre pris för bensin och diesel, som en följd av reduktionsplikten. Samtidigt ger en del illa underbyggda påståenden bilister en snedvriden bild av potentialen i en prisnedgång. Riksförbundet M Sverige har granskat en rad påståenden om drivmedel och bemöter med fakta.
Stort däcktest: 1 av 7 sommardäck underkända, varnar konsumentorganisation16.3.2023 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Att välja nya däck till bilen är svårt, men viktigt. Riksförbundet M Sverige varnar för att undermåliga däck finns till försäljning hos stora svenska återförsäljare. Organisationens medlemstidning Motor har testat 50 olika sommardäck, varav sju blev underkända. Testet har genomförts i samarbete med Riksförbundet M Sveriges systerorganisation Adac i Tyskland och visar tydligt att det lönar sig att satsa på hög däckkvalitet.
Fyra omkom vid farliga järnvägsövergångar15.3.2023 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Under 2022 inträffade 20 allvarliga olyckor, varav fyra med dödlig utgång, vid järnvägsövergångar, som också kallas plankorsningar. De fyra omkomna passerade alla över obevakade järnvägsövergångar, utan bommar, ljus- eller ljudsignaler. Över hälften av Sveriges cirka 6 500 järnvägsövergångar är fortfarande obevakade.
Viltolyckor i Norrbottens län - kommun för kommun14.3.2023 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Under 2022 inrapporterades 605 viltolyckor samt 348 renolyckor för vägtrafiken i Norrbottens län. 316 viltolyckor gällde rådjur och 278 älg.
Viltolyckor i Östergötland - kommun för kommun14.3.2023 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Under 2022 inträffade 3501 viltolyckor i Östergötlands län. Flest kollisioner skedde med rådjur följt av dovhjort och vildsvin. Antalet viltolyckor i länet har ökat med 40 procent sedan 2015, enligt Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum