En nykter väg till nollvisionen
Alkohol och narkotika hör inte hemma i trafiken. En bilförare påverkad av droger, alkohol eller andra berusningsmedel har längre reaktionstid, försämrat omdöme och är en livsfara både för sig själv och sina medtrafikanter.
– Riksförbundet M Sverige har länge arbetat för trafiksäkerhet. En viktig del i detta arbete är att få bort vårdslöshet, alkohol och droger från trafiken. Som bilist ska man inte behöva vara rädd eller orolig för att nästa bil man möter körs av en rattfull person, eller av någon som inte har full uppmärksamhet på vägen, säger Caroline Drabe, vd, M Sverige.
Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor visade att 28 procent av alla omkomna i trafiken 2020 dog i en alkohol- eller drogrelaterad trafikolycka. Enligt tidigare beräkningar från Trafikverket kör dagligen cirka 14 400 förare med en promillehalt över den tillåtna.
– Det är viktigt att markera allvaret rörande dessa brott. Den straffskärpning som nyligen gjordes är välkommen men alldeles för liten. Att köra bil är inte en mänsklig rättighet. Man måste, genom sitt körkort, visa att man är både kapabel och lämplig att få köra bil.
M Sverige har låtit Demoskop undersöka om allmänheten anser att straffen för olika typer av trafikrelaterade brott är bra som de är idag, om de borde vara strängare eller lindrigare. Svaret är entydigt. En överväldigande majoritet av befolkningen vill se strängare straff. 90 procent av de tillfrågade tycker att straffen för att köra rattfull eller påverkad av droger bör höjas. 92 procent tycker att straffet för den som kör rattfull och orsakar en dödsolycka ska vara strängare än idag.
Vi riktar därför följande uppmaning till samtliga riksdagspartier: Se till att straffen höjs väsentligt för den som genom vårdslöshet eller onykterhet orsakar en olycka. Detta gäller särskilt den som genom vårdslöshet eller onykterhet orsakar en olycka med dödlig utgång. Samhället måste tydligare än idag visa att denna typ av beteende ska bort.
Fakta
Antal intervjuer: 1 009
Metod: Webbintervjuer i en onlinerekryterad panel
Vägning: Resultatet är vägt på kön, ålder och utbildning för att korrigera eventuella skevheter i urvalet
Institut: Demoskop
Fråga: Vad tycker du om straffet för att ..
Köra rattfull eller drogpåverkad
1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag 0
2 0
3 - Är lämpligt som det är i dag 9
4 10
5 - Bör vara betydligt strängare än i dag 80
Orsaka en trafikolycka genom vårdslöshet
1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag 0
2 1
3 - Är lämpligt som det är i dag 22
4 27
5 - Bör vara betydligt strängare än i dag 49
Orsaka en dödsolycka genom vårdslöshet
1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag 0
2 0
3 - Är lämpligt som det är i dag 15
4 20
5 - Bör vara betydligt strängare än i dag 63
Köra rattfull och orsaka en trafikolycka
1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag 0
2 0
3 - Är lämpligt som det är i dag 8
4 13
5 - Bör vara betydligt strängare än i dag 78
Köra rattfull och orsaka en dödsolycka
1 - Borde vara betydligt lindrigare än i dag 0
2 0
3 - Är lämpligt som det är i dag 6
4 9
5 - Bör vara betydligt strängare än i dag 83
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Nollvisionen och vägtrafikens omställning kräver en skrotningspremie19.5.2022 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Nyare bilar är både renare och säkrare än äldre. Men trots att det finns verktyg för att få fler att byta bil har Sverige inte haft någon skrotningspremie på 15 år.
Ny ordförande för Riksförbundet M Sverige9.5.2022 10:57:17 CEST | Pressmeddelande
På Riksförbundet M Sveriges kongress 2022 valdes Jan Sandberg till ny ordförande.
Anpassa bränsleskatterna till den nya ekonomiska verkligheten7.5.2022 11:47:44 CEST | Pressmeddelande
Av alla resor som görs i Sverige sker 9 av 10 med bil. Bilen är, och kommer under överskådlig framtid att vara, nödvändig för att vardagen ska fungera.
M Sverige kräver fler 2+1-vägar5.5.2022 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under de senaste åren har Trafikverket fått ta emot kraftig kritik mot de hastighetssänkningar som genomförs på svenska vägar runtom i landet. Även om Trafikverket backat gällande vissa vägar i områden där kritiken har varit som störst, kvarstår myndighetens generella linje: Alla vägar utan mitträcken bör sänkas till 80 km/h.
Regeringen har lyssnat på M Sverige3.5.2022 14:30:21 CEST | Pressmeddelande
– Det är bra att regeringen nu har insett att Sveriges bilister är hårt pressade av bränslekostnader, att arbetsresor är dyra och att kritiken mot reformen varit omfattande inte minst från M Sverige. Att regeringen har tagit till sig av M Sveriges hårda kritik och nu närmar sig våra förslag är därför välkommet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum