En rosa bubblig nyhet i höstmörkret: Boschendal Brut Rosé!

Nu lanserar den prisbelönta Sydafrikanska vinproducenten Boschendal en bubblig rosa nyhet: Boschendal Brut Rosé. Druvorna till vinet kommer från en av Boschendals bästa vingårdar och har skördats tidigt på säsongen för att få en låg naturlig sockerhalt och ett friskt och elegant mousserande vin.

Boschendal Brut Rosé innehåller 80% pinotage och 20% chardonnay, vars blend är noggrant utvald för att komplettera den klassiska champagne-stilen. Druvorna till vinet kommer från en av Boschendals bästa vingårdar och har skördats tidigt för att få en naturligt låg sockerhalt, vilket resulterat i ett friskt och elegant mousserande vin. Boschendal Brut Rosé har en härlig doft av svala jordgubbar och röda vinbär, en fin mousse och syra med aromer av blodgrapefrukt. Vinet passar utmärkt som aperitif eller till olika sorters skaldjur, fräscha sallader eller lättare kycklingrätter.

Direkt efter pressning av de röda druvorna gjordes blenden med chardonnay-vinet. Därefter buteljerades vinet, för att sedan genomgå en andra jäsning på flaska enligt champagne-metoden (i Sydafrika kallad Méthode Cap Classique). Vinet har sedan legat 20 månader på jästfällning för att ge ytterligare komplexitet och efter degorgering förslöts flaskan med champagnekork.

Vinet finns tillgängligt i Systembolagets beställningssortiment fr.o.m. 10:e Oktober.

Fakta: Boschendal Brut Rosé

Ursprung: Sydafrika, Coastal Region | Producent: Boschendal | Druvor: Pinotage 80%, Chardonnay 20% | Alkoholhalt: 12 % vol | Art.nr: 70320 | Pris: 149 kr flaska 75 cl | Distribution: Lanseras den 10:e oktober i Systembolagets beställningssortiment.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.