En RS-ikon är tillbaka: nya Audi RS 4 Avant

Världspremiär för Audi RS 4 Avant på Frankfurtsalongen IAA 2017 2.9 TFSI-motor med betydligt mer kraft och effektivitet 450 hk, 600 Nm och 0-100 km/h på 4,1 sekunder Audi Sport GmbH firar världspremiären för nya Audi RS 4 Avant på Frankfurtsalongen IAA 2017. Den välkända RS-modellen förenar hög prestanda med praktisk vardagsnytta. 2.9 TFSI-motorn på 450 hk och 600 Nm vridmoment gör den till A4-familjens mest kraftfulla. Den obligatoriska quattrodrivningen fördelar kraften i V6-biturbon på alla fyra hjulen.

Audi RS 4 Avant

”Audi RS 4 Avant är vår RS-ikon med en oförglömlig historia“, säger Stephan Winkelmann, VD för Audi Sport GmbH. Liksom alla våra RS-modeller förenar den enorma prestanda med högsta vardagsnytta“

Design med inspiration från motorsportens värld

Vid skapandet av den fjärde generationen av Audi RS 4 Avant hämtade Audis designers inspiration från motorsportens värld och mer specifikt från Audi 90 quattro IMSA GTO . Fronten domineras av massiva luftintag med RS-typiskt bikakemönster och den breda och vida Singleframe-grillen. Matrix LED-strålkastarna, som erbjuds som tillval, har fått mörktonade insatser. I jämförelse med Audi A4 Avant är hjulhusen breddade ca 30 mm. Baktill känns Audi RS4 Avant igen på diffusorinsatsen i RS-design, de ovala ändrören och den markerade takkantspoilern. Lackeringen i Nogaroblåa pärleffekt från Audi exclusive ger en påminnelse om den första generationen från 1999. Nya Audi RS 4 Avant kör som standard på 19-tums smidda alufälgar, med 20-tumshjul som tillval.

0-100 km/h på 4,1 sekunder, RS-sportchassi och Audi drive select som standard

V6-biturbon levererar 450 hk i nya Audi RS 4 Avant. Det maximala vridmomentet på 600 Nm är 170 Nm mer än hos föregångare och tillgängligt över hela registret från 1.900 till 5.000 varv. Det gör att Audi RS 4 gör 0-100 km/h på 4,1 sekunder. Toppfarten nås vid 250 km/h, men kan med tillvalet RS-dynamikpaket ökas till 280 km/h. Kraften från 2.9 TFSI-biturbomotorn överförs till den permanenta fyrhjulsdriften via en sportigt avstämt åttastegad tiptronic-växellåda med optimerade växlingspunkter. Den som önskar kan även beställa sportdifferential till bakaxeln. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen ligger på 8,8 liter per 100 km, med 199 gram CO2 per km. Det innebär 17 procent lägre förbrukning jämfört med föregångaren. Nya Audi RS 4 Avant väger 1.790 kg och är därmed 80 kg lättare än tidigare.

RS-sportchassit som är standard sänker Audi RS 4 Avant ytterligare sju miillimeter jämfört med en Audi A4 med sportchassi. Som tillval erbjuds RS-sportchassi plus med Dynamic Ride Control (DRC), keramiska bromsar och den RS-speciella dynamiska styrningen. Via Audi drive select som är standard kan föraren anpassa bilens uppträdande efter sina personliga önskemål.

Interiör med högklassiga material och digital racingmiljö

Interiören i svart betonar den sportiga karaktären hos Audi RS 4 Avant. RS-sportstolarna med med bikakemönster erbjuds som tillval, RS-multifunktionssportratten, växelkulissen och de belysta instegslisterna bär RS-emblemet. I Audi virtual cockpit och i head-up-displayen visas RS-speciell information om G-krafter, däckstryck och vridmoment. Optikpaketen i högglanssvart, kolfiber med aluminium eller svarta applikationer gör det möjigt att skräddarsy sin bil ytterligare, via Audi exclusive.

Audi RS 4 Avant är beställningsbar från hösten 2017 och kommer till återförsäljarna i början av 2018.

För fler bilder

Förbrukning Audi RS 4 Avant:
Blandad bränsleförbrukning l/100 km: 8,8
CO2-utsläpp i g/km: 200-199*

*Bränsleförbrukningen beror på däckstorlek

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi RS 4 Avant

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.