En serviceresa i snabb fart
Under 2020 hanterade Sigtuna kommuns Kontaktcenter sammanlagt 132 800 ärenden.
De flesta så pass bra och snabbt att det uppmärksammades i Brilliant Awards.
Sigtuna kommun hamnade nämligen topp tre bland de företag, organisationer och kommuner som gjort den största positiva utvecklingen vad gäller engagemang, generell nöjdhet, svarstid, lösningsgrad, kunskap och enkelhet under 2020 jämfört med 2019.
Detta baserat på kundundersökningar.
- Vi sätter höga mål - att alltid förbättra oss. Vi har mål både på individnivå och som grupp som vi följer upp regelbundet. Eftersom vi har en bedömningsfunktion kan vi se hur invånaren upplever att vi levererat och därefter fundera över vad som kan utvecklas och hur, berättar Anna Segerljung Hägg som är en av 15 kommunvägledare på Sigtuna kommuns Kontaktcenter.
Det var den 1 december 2017 som Sigtuna kommun öppnade sitt första kontaktcenter, i kommunhuset i Märsta, och för att komma närmare invånarna har det öppnats på fler håll efter det. Den 1 maj 2019 invigdes Kontaktcenter i Drakegården i Sigtuna stad, och då anställdes Anna Segerljung Hägg.
- Vi som arbetar på kontaktcenter måste ha lite koll på allt, från frågor som rör barnomsorgen till äldreomsorgen och allt däremellan som snöröjning, p-botar, försörjningsstöd och trasig gatubelysning. Jag kan förundras över bredden på frågor och jag tänker att detta är en helt fantastiskt bra service till invånarna, säger Anna Segerljung Hägg och tillägger:
- Ibland kan till och med någon ringa för att få hjälp att boka elektriker. Och en del kommer in till oss bara för att få lite sällskap och tjitchatta.
Har du något tips på hur man bäst bemöter arga eller otrevliga personer?
- Om någon är upprörd och vill skälla och berätta hur värdelöst något är, tar jag mig tid att lyssna och försöka förstå. Allt går kanske inte att lösa, men mer än hälften är vunnet bara av att lyssna och ta personen på allvar. Men jag som tidigare arbetat inom andra serviceyrken blev faktiskt positivt överraskad när jag började här. Många kanske ringer därför att de behöver hjälp med något som inte fungerar eller vill anmärka på något. Ändå är det väldigt få vresiga samtal, säger Anna Segerljung Hägg och slår fast:
- Invånarna i Sigtuna kommun är oftast väldigt glada och trevliga.
Nyckelord
Kontakter
Anna Jernberg CarlsonPressansvarig Sigtuna kommun
Tel:073-666 53 36anna.jernberg-carlson@sigtuna.seBilder
Om
Sigtuna kommun har drygt 48 000 invånare. De bor i någon av tätorterna Märsta, Sigtuna, Rosersberg eller på den levande landsbygden. Sigtuna är Arlandakommunen med Sveriges största flygplats. Nästan 30 000 arbetstillfällen finns i kommunen varav 17 500 på Arlanda.
Följ Sigtuna kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sigtuna kommun
Sigtuna kommun öppnar akutskola för mellan- och högstadieelever15.4.2024 10:26:35 CEST | Pressmeddelande
Den 8 april öppnade Sigtuna kommun en akutskola för elever med normbrytande beteenden. Akutskolan ska ge eleverna bättre förutsättningar att kunna bryta destruktiva mönster och klara grundskolan.
Nu våras det för S:t Lars kyrkoruin i Sigtuna stad10.4.2024 11:52:40 CEST | Pressmeddelande
I höstas hjälpte lågstadieelever från olika skolor i Sigtuna kommun till att plantera 36 000 blomsterlökar vid S:t Lars kyrkoruin. Nu börjar de blå vårstjärnorna slå ut. Tanken är att de ska ge en illusion av de väggar som kyrkan en gång hade innan den brann ner under 1600-talets mitt. Den 20 april är det invigning för den blomstrande kyrkoruinen i Sigtuna stad.
Sigtuna kommun förvärvar fastigheter för 785 miljoner kronor22.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Sigtuna kommun har tecknat avtal med Rikshem om att förvärva 14 fastigheter, som kommunen idag hyr och bedriver olika kärnverksamheter i. Transaktionsvärdet är 785,3 miljoner kronor.
”Vi är mycket kritiska och oroade över att Migrationsverket öppnar återvändandecenter i Märsta”21.11.2023 09:35:10 CET | Pressmeddelande
Sigtuna kommun har under många år tagit ett mycket stort ansvar i mottagandet av nyanlända och har upprepade gånger förmedlat att det ansvaret måste fördelas bättre bland kommunerna. Då svarar Migrationsverket med att öppna ett återvändandecenter i Märsta.
Ministern: "Jag är väldigt imponerad"9.10.2023 12:43:28 CEST | Pressmeddelande
Pyssel, förskolebarn, skärgårdsrum, vårdhund, mellanmål, presentation, VR-teknik, möten, samtal, reflektion. Fullspäckat schema när äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje besökte äldreboendet Ymer, som hon liknar vid ”äldreomsorgens Carolina Klüft”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum