En spännande mix i Allsång på Skansen 24 juli

Den femte allsången i sommar, 24 juli, bjuder på en spännande mix av artister när Amanda Ginsburg, Pernilla Wahlgren, Sannex och Kaliffa är gäster hos Sanna Nielsen på Sollidenscenen.

Amanda Ginsburg

"Inte sedan Monica Zetterlund har jazz på svenska låtit så chosefri och självklar som när Amanda sjunger."
2017 var ett händelserikt år för Amanda Ginsburg. Skivbolaget Ladybird fick upp ögonen för henne och en första singel, ”Havsmelodi", släpptes i våren 2017 och i februari 2018 släpptes debutalbumet "Jag har funderat på en sak" och omvärlden dröjde inte med sin förtjusning.

Pernilla Wahlgren
Pernilla är ständigt aktuell och nu ser publiken henne i Kanal 5 - "Wahlgrens värld" - och hon har också en show - "Kort, glad och tacksam"- som går för utsålda hus under hela 2018.

Sannex
2018 började med att Sannex åkte till Nashville för att spela in sex låtar till kommande album. I mars släppte de den första singeln från Nashville-inspelningen - ”Heartaches & Highways” - på Spotify och som musikvideo. I juni nominerades de till två stycken Guldklavar i kategorierna Årets album och Årets låt.

Kaliffa
Hoffmaestro-medlemmen Kaliffa Karlsson har under de senaste åren gjort stort avtryck på den svenska hiphop- och reggaescenen. Hösten 2016 släppte han albumet ”Kalibreraren, i juni 2017 släpptes singeln ”Helt seriöst” som toppade listorna hela sommaren. Med över 17 miljoner streams på Spotify fortsätter den att snurra flitigt både digitalt och på radio.

Allsångskvällar
Allsångskvällarna startar kl 19.30 och SVT börjar sända direkt från Sollidenscenen kl 20.00. Under större delen av dagen pågår repetitioner och vid 17-tiden startar generalrepetitionerna.

Pressackreditering via SVT
SVT har hand om pressackrediteringar till Allsång på Skansen. Ansökan om ackreditering sker genom att skicka ett mail med media (tidning/blogg/dylikt)  namn, telefonnummer och mailadress till de personer som man önskar ha på plats för bevakning av veckans Allsång på Skansen till Helena Brodén senast måndag kl. 11.00 inför tisdagens program. All information som behövs inför programmet kommer tillsammans med ackrediteringsbekräftelsen på måndag eftermiddag. Observera att antalet platser är begränsade. Frilansande journalister och fotografer måste ackrediteras av sina uppdragsgivare.

Trafik och parkering
Djurgården stängs av för trafik under allsångstisdagar 17.00 - 20.00. Det finns inte heller parkeringsplatser på Skansen så kommunala transportmedel, cykel, färja eller spårvagn rekommenderas.

Amanda Ginsburg
Sannex
Pernilla Wahlgren
Kaliffa

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.