En unik företagsaccelerator för storföretag startas av Ideon Open och RISE - BEYOND

BEYOND är en unik företagsaccelerator där flera storföretag delar samma miljö och coachas i att arbeta efter lean startup-metoder för att hitta nya affärsmodeller och produkter. Satsningen är ett samarbete mellan RISE (Research Institutes of Sweden) och Ideon Open. Målet är att hjälpa företag att utveckla sina affärer utanför företagets väggar och befintliga affärsstrukturer. BEYOND startas i mitten av oktober och vid starten finns det team från tre företag på plats, varav ett är Inwido.

- Vi på Inwido är mitt uppe i en transformationsresa, där vi går från traditionell industri till att vara en del av den digitala eran med nya krav och behov från slutanvändaren. Vi ser hur viktigt det är för oss att vara i den kreativa miljön på Ideon, där vi kan utveckla våra resurser och möta andra kompetenser och idéer som kan korsbefrukta och kvalificera oss till nya affärer, säger Johan Ambuhm, VP Business Development and Digital Solutions, Inwido AB.

Satsningen är särskilt utformad för att hjälpa företag att utveckla sina idéer till hållbara nya affärsmodeller genom att arbeta efter entreprenöriella metoder där företagets befintliga strukturer och affärsmodeller utmanas. Efter en utvärdering av mognadsnivån på projektet sätts tydliga mål som teamet ska arbeta mot.

- Många stora företag startar idag egna acceleratorer eftersom de inser att de måste utveckla sina befintliga affärsmodeller eller hitta helt nya. Den stora skillnaden med BEYOND är att vi kan lean startup-metodiken och vet hur man driver projekt där man involverar flera aktörer genom öppen innovation för att nå helt nya resultat, förklarar Mats Dunmar, Head Coach för BEYOND och Manager på Ideon Open. Teamen blir coachade av oss och RISE, men kan också utbyta idéer och inspireras av vad teamen från de andra företagen arbetar med, fortsätter Mats.

Företagen kan placera ett eller flera utvecklingsprojekt i BEYOND i upp till tolv månader. Teamen sitter tillsammans på Ideon Science Park i Lund och där får de coaching från RISE och Ideon Open. De kommer också få skräddarsydda insatser för varje team och kan delta i gemensamma aktiviteter och workshops, som IPR-Strategy Flyover, Challenge Dojo, Customer Hearing och Tech Wiz Day samt vertyg såsom Innovation Due Dilligece och Translucent Innovation.

- RISE bidrar till BEYOND med en betydande del av gemensamma innovationsinfrastrukturen i Sverige, säger Erik Ronne, Vice President Innovation på RISE. Med mer än 2 000 forskare inom snart sagt alla tekniska områden kan RISE hjälpa projektgrupperna med tekniska anpassningar, med 130 testbäddar kan RISE testa nya produkter och som en ledande aktör inom certifiering, standardisering och validering kan RISE hjälpa bidra med förståelse kring de krav som måste uppfyllas för att nå ut med en produkt globalt. Att kombinera en agil startup-miljö som Ideon Open med ett brett polytekniskt institut bäddar för framgång i BEYOND.

För ytterligare frågor, kontakta

På Ideon Open

Mats Dunmar, Manager Ideon Open
E-post: mats.dunmar@ideonopen.com

På RISE

Erik Ronne, RISE, Vice President Innovation at RISE Research Institutes of Sweden
E-post: erik.ronne@ri.se

På Ideon Science Park

Mia Rolf, VD
E-post: mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.