RF/SISURF/SISU

En välkommen översyn av statens relation till folkbildningen

Regeringen tillsätter utredning om styrning och uppföljning av folkbildningen. Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna välkomnar att regeringen lyfter folkbildningens roll i samhället.

I dag, torsdag den 9 juni, presenterade utbildningsminister Anna Ekström (S) tillsättningen av en utredning om styrning och uppföljning av folkbildningen. Utredare blir Christer Nylander, idag riksdagsledamot för (L).

-Det är bra att regeringen tillsätter en utredning som ser över folkbildningsverksamheten. Detta kan leda till att folkbildningen stärks i samhället och visar på hur viktig roll den spelar, säger Björn Eriksson ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

SISU Idrottsutbildarna erbjuder folkbildning i idrottsföreningar för att ge kunskap och kraft åt människors tankar, idéer och vilja att utvecklas. Trots utmaningar att få träffas fysiskt under pandemin lyckades SISU Idrottsutbildarna bedriva en omfattande verksamhet och är idag det största studieförbundet verksamhetsmässigt. SISU är dessutom fortfarande det studieförbund som har flest unga deltagare.

- Det är en balansgång i att låta folkbildningen få vara fri och självständig till att det är viktigt med uppföljning och kontroll. Här blir det viktigt för utredningen att se hur man kan bevara folkbildningens kraft, politikens armlängds avstånd men ändå ha tydliga syften med kvalitet och uppföljning. Vi ser fram emot dialog med Christer Nylander och regeringen, säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

43 procent av idrottsföreningar i storstäder och storstadsnära kommuner har brist på tid och plats - tvingas säga nej till nya medlemmar  31.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

43 procent av idrottsföreningarna i storstäder och storstadsnära kommuner uppger att de har stort behov av fler tider och fler ytor att idrotta på. Störst är problemet för de idrotterna med stor barn- och ungdomsidrott. En konsekvens är att alla som vill inte kan idrotta när föreningarna säger nej till nya medlemmar på grund av brist på tid och plats. Dessutom upplever nästan 50 procent av idrottsföreningarna över hela landet att det finns ett stort renoveringsbehov.