En värld i obalans i Audis nya reklamfilm

I årets julkampanj går Audi ut och uppmanar till handling i hållbarhetsfrågan. I en värld som är i obalans vill Audi förmedla att varje bidrag räknas. Budskapet förstärks genom Elvis-klassikern ”a little less conversation, little more action” i en remix av artisten Nebbra. Audi har själva satt en tydlig hållbarhetsstrategi för att successivt göra hela verksamheten CO2-neutral.

Elbilen Audi e-tron Sportback

-        Vi är glada och stolta över att Audi tar ett större grepp om hållbarhetsfrågan med en film som vi hoppas engagerar och gör att var och en tänker till och bidrar på sitt eget sätt. Audi har en väldigt tydlig strategi när det gäller elektrifiering och kommer att lansera 20 rena elbilar till 2025. Men hållbarhetsfrågan är större än så och målet är att hela verksamheten successivt skall bli klimatneutral, säger Madeleine Kjessler, marknadschef på Audi Sverige.

Audi gick nyligen ut med att företaget investerar totalt 37 miljarder euro till 2024, varav 12 miljarder euro är avsatta för enbart för e-mobilitet. Men för att hela verksamheten skall bli klimatneutral krävs investeringar även i tillverkning och återvinning. Redan idag tillverkas elbilarna Audi e-tron och e-tron Sportback CO2-neutralt i Bryssel och inom fem år skall samtliga produktionsanläggningar vara omställda.

-        Vi har en solid plan och har visat att vi inte bara pratar utan att vi också agerar, fortsätter Madeleine Kjessler. Vi har redan satt elbilen Audi e-tron på marknaden och nästa år räknar vi med att dubbla försäljningen av elbilar i Sverige. Vi planerar också för att över 50 procent av försäljningen nästa år i Sverige skall vara elektrifierad i någon form; som elbil, laddhybrid eller mildhybrid.

Elvis-klassikern ”a little less conversation, a little more action“ har en bärande roll i filmen för att förstärka budskapet. Musiken är en nytolkning för Audi av artisten Nebbra och filmen är producerad av den tyska byrån Philipp und Keuntje.

Se filmen på: https://youtu.be/3OU9pNJjvxo

Mer om Audis hållbarhetsarbete på audi.se och audi.com
Musiken finns på Spotify: spotify:artist:1YOw6jUy5uUo7rNMb2wj4Q

Elbilen Audi e-tron Sportback

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB

Audi bidrar med elbilar och laddinfrastruktur under World Economic Forum i Davos23.1.2020 16:06:22 CETPressmeddelande

Audi är på plats under World Economic Forum i Davos och stöttar mötets agenda genom att erbjuda hållbara transporter. Märket, som är exklusiv bilpartner för 33:e året, står för en bilflotta på 100 laddbara bilar som kör eldrivet till 90%. Eftersom alpbyn har en begränsad laddinfrastruktur har Audi utvecklat nya lösningar som testas på plats. Under mötet laddas bilarna med grön el vid mobila laddcontainrar som fyllts med återanvända batterier från Audi e-tron.

Audi ökade med 1,8 procent till 1,845 miljoner bilar 201910.1.2020 13:37:37 CETPressmeddelande

Trots utmanande förhållanden kunde Audi öka leveranserna under 2019. En ökning med 1,8 procent innebar ca 1.845.550 bilar med tillväxt på alla tre huvudmarknader. I Kina sattes ett nytt rekord med totalt 690.083 bilar (+ 4.1%). USA-marknaden var fortsatt stabil på en hög nivå med en ökning på 0,4 procent. På hemmamarknaden i Tyskland ökade försäljningen med 4,3 procent. December blev en stark månad med totalt ca 176.000 bilar, vilket var 13,9 procent fler än i december 2018. På den svenska marknaden ökade Audi med 14 procent jämfört med totalmarknaden som var i stort sett oförändrad på + 0,7 %.

Audi vinnare 2019. Laddar för elektrifierat decennium.2.1.2020 11:47:51 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt försäljningsår 2019. Totalt registrerades 19918 bilar med de fyra ringarna i fronten. Det var en ökning med 14 procent jämfört med 2018 på en näst intill oförändrad totalmarknad på 355 704 bilar (+0,6%) enligt preliminär statistik från Bil Sweden. Audi var därmed 6:e största märke i Sverige med en marknadsandel på 5,6%. Nya hyllade Audi Q3 stod för den största ökningen under året.

Audi i överenskommelse om framtidsinriktning27.11.2019 11:36:08 CETPressmeddelande

Audi beskriver det som en ny era där man sätter in åtgärder för högre lönsamhet, flexibilitet och säkrade jobb. Audis ledning och arbetstagarrepresentanter har slutit en överenskommelse inom ramverket som kallas Audi.Zukunft, dvs Audi.Framtid. Besluten gäller framförallt optimerad produktionskapacitet vid de två tyska anläggningarna, anpassning av arbetsstyrkan och förlängda jobbgarantier till slutet av 2029. De 6 miljarder euro som frigörs säkrar den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procents vinstmarginal och investeras i elektrifiering och digitalisering. Audi.Zukunft kommer därmed att stärka konkurrenskraften för de fyra ringarna och anpassa företaget för de kommande åren. Överenskommelsen träder i kraft den 29 november och gäller för de kommande 10 åren.

Världspremiär för eldrivna Audi e-tron Sportback20.11.2019 10:55:19 CETPressmeddelande

“Framtiden är elektrisk”. Audi följer konsekvent elektrifieringsstrategin och presenterar den andra modellen i e-tron familjen under Los Angeles Auto Show. Audi e-tron Sportback är en sportig SUV med coupe-siluett som levererar upp till 300 kW och har en räckvidd på upp till 446 kilometer. De digital matrix LED-strålkastarna är en helt ny innovation som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Audi e-tron Sportback börjar säljas i slutet av november och marknadsintroduktionen är planerad till våren 2020.