En värld i obalans i Audis nya reklamfilm

I årets julkampanj går Audi ut och uppmanar till handling i hållbarhetsfrågan. I en värld som är i obalans vill Audi förmedla att varje bidrag räknas. Budskapet förstärks genom Elvis-klassikern ”a little less conversation, little more action” i en remix av artisten Nebbra. Audi har själva satt en tydlig hållbarhetsstrategi för att successivt göra hela verksamheten CO2-neutral.

Elbilen Audi e-tron Sportback

-        Vi är glada och stolta över att Audi tar ett större grepp om hållbarhetsfrågan med en film som vi hoppas engagerar och gör att var och en tänker till och bidrar på sitt eget sätt. Audi har en väldigt tydlig strategi när det gäller elektrifiering och kommer att lansera 20 rena elbilar till 2025. Men hållbarhetsfrågan är större än så och målet är att hela verksamheten successivt skall bli klimatneutral, säger Madeleine Kjessler, marknadschef på Audi Sverige.

Audi gick nyligen ut med att företaget investerar totalt 37 miljarder euro till 2024, varav 12 miljarder euro är avsatta för enbart för e-mobilitet. Men för att hela verksamheten skall bli klimatneutral krävs investeringar även i tillverkning och återvinning. Redan idag tillverkas elbilarna Audi e-tron och e-tron Sportback CO2-neutralt i Bryssel och inom fem år skall samtliga produktionsanläggningar vara omställda.

-        Vi har en solid plan och har visat att vi inte bara pratar utan att vi också agerar, fortsätter Madeleine Kjessler. Vi har redan satt elbilen Audi e-tron på marknaden och nästa år räknar vi med att dubbla försäljningen av elbilar i Sverige. Vi planerar också för att över 50 procent av försäljningen nästa år i Sverige skall vara elektrifierad i någon form; som elbil, laddhybrid eller mildhybrid.

Elvis-klassikern ”a little less conversation, a little more action“ har en bärande roll i filmen för att förstärka budskapet. Musiken är en nytolkning för Audi av artisten Nebbra och filmen är producerad av den tyska byrån Philipp und Keuntje.

Se filmen på: https://youtu.be/3OU9pNJjvxo

Mer om Audis hållbarhetsarbete på audi.se och audi.com
Musiken finns på Spotify: spotify:artist:1YOw6jUy5uUo7rNMb2wj4Q

Elbilen Audi e-tron Sportback

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB

Start start på 2020 för eldrivna Audi e-tron9.4.2020 08:27:46 CESTPressmeddelande

Eldrivna Audi e-tron har haft en stark start på 2020. Under det första kvartalet levererades 635 bilar vilket gjorde den till 3:a på elbilstopplistan i Sverige enligt Bil Sweden. Audi e-tron blev också Audis tredje mest registrerade bil under kvartalet efter Audi A6 och Audi A4. Nu laddar märket för lanseringen av sin andra elbil, Audi e-tron Sportback, som redan börjat rulla in hos Audi-återförsäljarna.

AUDI AG uppnådde finansiellt mål 2019 och sätter kurs mot långsiktig konkurrenskraft19.3.2020 15:56:42 CETPressmeddelande

Audi navigerade stabilt genom ett utmanande räkenskapsår 2019. I en konkurrensutsatt marknad ökade biltillverkaren leveranserna med 1,8% till 1,845,573 bilar jämfört med föregående år. Försäljningsintäkterna på 55,7 miljarder euro speglar den höga efterfrågan på suvar och större modeller. Rörelseresultatet uppgick till 4,5 miljarder euro och försäljningsmarginalen till 8,1 procent. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med ännu fler eldrivna modeller i år. Mot bakgrund av den ökade spridningen av coronaviruset och de ovissa effekterna på ekonomin, ser tillverkaren stora utmaningar under 2020 och fokuserar på de anställdas hälsa samt på likviditet och stabilitet i affären.

Fyra ringar och fyrhjulsdrift: 40 år med quattro5.3.2020 15:57:15 CETPressmeddelande

Audi är för många synonymt med quattro – fyrhjulsdriften som firar 40-årsjubileum i år. Premiären för den första quattromodellen gjordes på Genevesalongen 1980. Sedan dess har ca 10,5 miljoner quattrodrivna Audi tillverkats. Under årens lopp har systemet ständigt utvecklats och nu är det dags för nästa kapitel i framgångssagan. Eldrivna quattrosystem och elektrisk torque vectoring har presenterats i prototyperna Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback.