En världsnyhet har tagit plats på hyllorna hos Lidl Sverige!

Många inom livsmedelssektorn arbetar för att öka andelen återvinningsbara förpackningar, men fram tills nu har det inte varit möjligt att använda återvunnen plast i livsmedelsförpackningar. Nu presenterar Lidl Sverige sitt banbrytande samarbete: en unik förpackning med återvunnen konsumentplast – som dessutom är godkänd för livsmedel. Först ut med den nya förpackningen är Lidls kanelbullar och kardemummabullar från Kvarnvingen som nu finns till försäljning hos Lidl Sverige.

Förpackningen, en livsmedelsförpackning som är gjord i 30% återvunnen plast och är 100% återvinningsbar, har möjliggjorts genom Lidl Future Initiatives där Lidl Sverige ger finansiellt stöd till hållbarhetsprojekt. I Plastutmaningen 2019 stod forskningsinstitutet RISE (Research Institute of Sweden) som en av pristagarna. I projektet ville vi utmana och visa att det är möjligt att använda återvunnen plast i livsmedelsförpackningar i linje med rådande lagstiftning. Projektet har nu resulterat i att Lidl tillsammans med Trioworld har tagit fram en helt ny, unik förpackning av återvunnen konsumentplast som är godkänd för livsmedelshantering.

-Vi är oerhört stolta över att kunna presentera den första livsmedelsförpackningen som innehåller återvunnen plast som har cirkulerat i samhället. Den är dessutom 100% återvinningsbar, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Inom livsmedelsbranschen finns många fördelar med att använda plastförpackningar. Bland annat är plasten bra sett till livsmedelssäkerheten, som i sin tur bidrar till längre hållbarhet på maten och minskat matsvinn. Flera problem kopplat till plasten kvarstår, så som låg återvinningsgrad vilket leder till att plasten riskerar att hamna i naturen. Lidl Sverige arbetar genom olika initiativ för att minska plastanvändningen och öka möjligheten att återvinna förpackningarna. Fram tills nu har det inte varit möjligt att använda återvunnen plast i förpackningar som är i kontakt med livsmedel.

-Vi har högt uppsatta mål för minskad plastanvändning och att den plast som används ska vara återvinningsbar. Vi vill även bidra till en ökad plaståtervinning i vår värdekedja. Det är först när vi i vår bransch kan använda återvunnen plast i våra livsmedelsförpackningar som vi på riktigt kan vara med och bidra till ökat resursutnyttjande och minskat fossilberoende inom plastanvändningen. För att göra detta möjligt krävs det att alla i värdekedjan jobbar tillsammans. Därför hoppas vi att den här lanseringen inspirerar till fler satsningar i branschen, säger Gabriella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

Förpackningen har tagits fram i ett samarbete mellan Lidl Sverige, Trioworld, RISE och Findus och säljs under Lidls egna varumärke Kvarnvingen. Kvarnvingens Kanelbullar och Kvarnvingens kardemummabullar med den nyskapande förpackningen finns nu i Lidl Sveriges butiker.

Om LFI
För att vara med och bidra och lösa utmaningar inom ramen för hållbarhet ger Lidl Sverige stöd till hållbarhetsprojekt genom Lidl Future Initiatives. Under 2019 genomfördes Plastutmaningen, under 2020 Hållbarhetsakuten och totalt har 21 miljoner kronor delats ut till projekt som bidrar till att göra världen bättre för framtida generationer. De pengar som delats ut har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastbärkassar från juni 2018 till april 2020. Hela höjningen på 50 öre exklusive moms har gått till Lidl Future Initiatives för finansiering av hållbarhetsprojekt i Sverige.

Välj Fairtrade-rosor från Lidl – för en rättvis rosens dag30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under åren har Lidl Sverige engagerat sig i flera initiativ för att uppmana till en hållbar konsumtion. På lördag den 2 juli är det Rosens dag och Lidl Sverige gör det enklare för konsumenterna att göra ett hållbart val. Hos Lidl Sverige är alla rosor Fairtrade-certifierade och Lidl Sverige är även den livsmedelskedja som har flest antal Fairtrade-certifierade produkter i sortimentet - i hela branschen.

Lidl Sverige fortsätter pilotprojektet med Too Good To Go28.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter att växla upp sitt hållbarhetsarbete genom en rad insatser. Ett av målen är att halvera matsvinnet och spara resurser till 2025 - därför genomför Lidl Sverige sedan december 2021 ett pilotprojekt med Too Good To Go. Sedan initiativet lanserades har över 18 800 frukt- och grönsakskassar motsvarande 80 ton mat räddats. Nu utökas pilotprojektet och inkluderar även bröd- och fikakassar i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.