En Västerås-Bror fyller hundra!

Den 6 april är det hundra år sedan Västeråsprofilen Bror Samuelson föddes – en musiksjäl som kommit att influera tusentals västeråsare genom Västerås musikklasser och ett mångårigt engagemang i Västerås domkyrka och stadens musikliv.

Bror Samuelson föddes 1919, växte upp utanför Vänersborg i en musikalisk familj och utbildade sig som ung vid Stockholms musikhögskola. Till Västerås kom han 1952 som musikkonsulent vid Västerås Folkskolor. Drömmen var redan då att starta musikklasser och tio år senare fick han en provklass på Fryxellska skolan. Under ett halvt sekel kom han att starta och leda körer som Mariakören, Västerås Kammarkör och Aseakören.

På självaste hundraårsdagen bjuds på konsert och programmet är fyllt med pärlor från Bror Samuelsons körrepertoar. Tyresö vokalensemble står för sången under ledning av Anne Aaltonen Samuelson, som även hon har sin bakgrund i Västerås musikklasser.

- Tänk att en persons verk har blivit mer eller mindre synonymt med körsång i Västerås. Bror har verkligen visat på vad som går att åstadkomma med visioner, högt ställda krav och tilltro till alla åldrars rätt till musicerande. Att bli tagen på allvar och satt i ett musikaliskt utvecklande sammanhang som barn har resulterat i mängder av sångare, alltifrån den hängivne amatören till världsledande solister, säger Johan Hammarström, ansvarig för musikenverksamheten i Västerås domkyrka.

Det goda samarbetet mellan Västerås domkyrka och Fryxellska skolan lever vidare och varje höst genomförs en konsertvecka med musikklassernas samtliga årskurser. Även dansklasserna har idag sin givna plats i både stiftets konfirmanddag och högmässomedverkan.

- Jag är väldigt glad över att länken finns så stark mellan de båda arbetsplatserna som Bror verkade vid. Det visar tydligt på kulturens gränsöverskridande språk, säger Johan Hammarström.

Västerås domkyrka - Lördag 6 april

Kl 12 Orgelmatiné ”Bror Samuelson 100 år”, Johan Hammarström. FRI ENTRÉ!

kl 17.00 En Bror är född på denna dag - för hundra år sedan
Tyresö vokalensemble. Johan Hammarström orgel. Anne Aaltonen Samuelson dirigent. Konsertlängd 1 h 25 min. FRI ENTRÉ!

För mer information:
Johan Hammarström, domkyrkoorganist i Västerås domkyrka, 021-81 46 19,