En vecka kvar tills invigningen av alpina VM i Åre 2019 - Information om SkiStars Press Service

Nedräkningen har startat på allvar och snart dras världens fokus mot Åre och Sverige för alpina VM 2019. SkiStar är stolt presenting partner för det prestigefyllda världsmästerskapet som för tredje gången går av stapeln i Åre. Skidvärlden blickar mot SkiStars internationellt kända Åre i Sverige från 4 till 17 februari, då FIS World Ski Championships pågår i denna lilla världskända by som blir till ett alpint nav med 600 tv-timmar planerade för 700 miljoner tittare världen över. I mitten av National Arenan på officiella mediecentret har SkiStar en press service disk.

Information om SkiStar, SkiStars skidorter och koncept

Guidning i Åres skidsystem:

Ta chansen att bli guidad på skidor genom SkiStar Åres skidsystem vid någon paus under pågående världsmästerskapet. Ett genialt tunnelsystem gör det möjligt att känna VM-pulsen och åka skidor i den absoluta närheten av världsmästerskapet.

Informationspaket:

Tidig morgonskidåkning med frukost, Skidåkning i månskenet i Åre, Skidåkning i Åres familjevänliga skidområde Björnen och/eller klassiskt svenskt fika från Jämtlandsområdet i det unika Malmstensrummet på SkiStar House (Hotel Åregården).

Besök vår press service disk i mediacentret eller kontakta oss för att boka skidguide inklusive media SkiPass och/eller informationspaket. Behöver du SkiStar-information digitalt via post eller annan kanal så kontakta oss också enligt nedan.

Linda Morell - PR-chef SkiStar - Telefon: +46 76 11 860 02

Mail: linda.morell@skistar.com

Följ vår skistarkannel på youtube för att se vår vlogg från Åre: https://www.youtube.com/user/SkiStarchannel

Program

Under 12 dagar ska världens bästa alpina skidåkare göra upp om medaljer i störtlopp, super G, storslalom, slalom, alpin kombination och lagtävling. Här hittar du det kompletta tävlingsschemat för VM-perioden 4-17 februari 2019 och de officiella ceremonierna. Här kommer det också finnas program för aktiviteter och event som pågår vid sidan om tävlingarna.

Under VM-perioden 4-17 februari 2019 hittar du Mediacentret på Årevägen 180, på Nationalarenan, i Åre. Där har du tillgång till allt som du behöver för att kunna utföra ditt arbete på bästa sätt inklusive wifi, elförsörjning, tilltugg, dryck med mera samt medierestaurang. För att få komma in på arenan och i de för media avsedda områdena måste du ha en godkänd ackreditering. Du måste också hämta ut din ackreditering, som består av en plastbricka där ditt namn och foto ska finnas, på välkomstcentret på Holiday Club när du kommer till Åre och alltid ha den med dig när du ska in på arenan eller i de för media angivna områdena. Ackrediteringsansökan gör du här nedan genom att trycka på länken

Öppettider: dagligen 07.00 – 22.00.

Äggstra bra påskväder i fjällen11.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Alla väderprognoser visar att vädret kommer vara på topp under påsken i fjälltrakterna. Den senaste tidens påfyllning av vårsnö och kalla nätter har gjort att skidåkningen under den sena påsken har ovanligt fina förutsättningar. Snödjupet på SkiStars Skandinaviska skidorter visar på mellan 85-115 cm och det ackumulerade snödjupet under säsongen är i närheten av förra årets exceptionella mängder i Sälen, Vemdalen och Åre.

SkiStar Winter Games Sälen – vinterns stora skidfest fortsätter utvecklas med landslagsstjärnorna5.4.2019 08:56:03 CESTPressmeddelande

SkiStar Winter Games i Sälen som i år kickstartar tisdag 9 april med svenska mästerskapet i storslalom är för många i svenska skidvärlden den absoluta höjdpunkten på säsongen. Här möts blivande stjärnor och dagens elit med de svenska landslagsåkarna som självklart deltar. Det ständigt växande evenemanget utökas nu med två nyheter, en lagparallell-tävling där landslagsåkare deltar, och utomhus-afterski som avslutar vinterns stora skidfest.

Säsongsavslutningen i Åre utökas med ännu fler boenden och Åre Sessions-artister2.4.2019 10:22:24 CESTPressmeddelande

Med mindre än en månad kvar och för tredje året i rad lockar säsongsavslutningen Åre Winter Finale 25-28 april ännu fler stora artister genom Åre Sessions. Tunga namn som Timbuktu & Damn!, Ceasars, Sarah Klang, Little Simz, Seinabo Sey och Fricky är klara sedan tidigare, nu får de sällskap av nio akter till och fastställer lineupen för festivalens tredje upplaga. Centrala Åre har varit nästintill fullbokat 2017 och 2018, nu öppnas det upp för fler boenden att boka och mer skidåkning under avslutningshelgen.

SkiStar bygger världens längsta gondol mellan Sälen och Trysil1.4.2019 07:05:00 CESTPressmeddelande

Med cirka en månad kvar av skidsäsongen släpper SkiStar en av sina stora nyheter för vintersäsongen 19/20: Norges och Sveriges största skidorter, Trysil och Sälen, kommer att bindas samman med en 45 km lång, världsunik gondolbana och bilda SkiStar Trysil Sälen Resort. Gondolliften sträcker sig över två länder och är en del av utvecklingen kring Scandinavian Mountains Airport som invigs i december 2019. Flygplatsen ligger mindre än 10 minuter från Hundfjället i Sälen och 40 minuter från Trysil.