Enbart klimatsmarta bränslen hos Lidl

Att ta ansvar för klimatet och bidra till en hållbar utveckling bedömer Lidl vara en av de viktigaste faktorerna för att kunna växa i Sverige. Därför togs tidigare i år initiativet att som första livsmedelskedja klimatkompensera för sin verksamhet. Idag presenterar Lidl sin hållbarhetsrapport för 2016/17. I den framgår bland annat att företaget under verksamhetsåret helt gick över till klimatsmarta bränslen.

Under året har allt fler av Lidls lastbilar gått över till alternativa bränslen och sedan oktober 2016 går 100 % av livsmedelskedjans transporter på alternativa drivmedel, såsom biodiesel, fordonsgas och el. Lidl har därmed, med råge, nått målet för 2016/17 om att 44 % av transportfordonen ska köra på alternativa bränslen.

- Livsmedelsbranschen har ett stort ansvar att minska klimatpåverkan från det vi äter. Vi vill leda omställningen av vår bransch och vara en föregångare, säger Johannes Fieber, Lidls Sverigechef. Vi har under det senaste verksamhetsåret tagit flera steg i rätt riktning. Jag är speciellt stolt över att vi minskat transporternas klimatpåverkan med 25 procent genom att helt gått över till alternativa bränslen.

Under verksamhetsåret fick Lidls nya butik i Växjö utmärkelsen "Världens grönaste nya handelsbyggnad" av det världsledande miljöcertifieringsföretaget BREEAM. De nya butikerna i Växjö, Södertälje och Kungsängen har uppnått den högsta miljöcertifieringen - BREEAM Outstanding, för att butikerna byggts hållbart och bland annat lämnar ett positivt bidrag till platsens biologiska mångfald.

- Idag genomsyrar hållbarhet hela vår verksamhet och vårt beslutsfattande. Vi jobbar konsekvent inom såväl sortiment och logistik som byggande och personalpolitik. Vi vet att svenska konsumenter väger in hållbarhetsfrågorna i sina köpbeslut och ska vi kunna växa ytterligare i Sverige måste vi visa att vi tar dessa frågor på största allvar, säger Emelie Hansson, hållbarhetsansvarig Lidl Sverige.

Genom ett smart logistiksystem med utgångspunkt i centraliserade lager har livsmedelskedjan endast en leverans per dygn med varor till varje butik. Varorna körs ut under natten och på så vis undviks tomgångskörning i kösituationer, vilket gör att leveranserna kommer fram både snabbare och mer miljövänligt. Utöver minskade utsläpp innebär systemet att butikspersonalen kan koncentrera arbetet och fokusera på kunderna istället för att flera gånger per dag hantera varuleveranser.

Under året implementerades även energilednings­systemet ISO 50001 som ett led i att ytterligare minska energianvändningen. Genom att implementera ett energiledningssystem har Lidl kunnat kartlägga stora energiförbrukare i butikerna och arbetar nu strukturerat med att minska energiförbrukningen.

Andelen ekologiska livsmedel ökade under året och framför allt är det inom frukt och grönt som ekologiskt har slagit genom, där är 17 % av artiklarna ekologiska. Satsningar för att öka försäljningen av ekologiska livsmedel kommer att fortsätta genom kampanjer och är en av de vikti­gaste strategierna de kommande åren.

Från och med nästa år införs krav på att företag ska redovisa sitt hållbarhetsarbete, något Lidl gjort sedan fyra år tillbaka. Den fullständiga hållbarhetsrapporten för 2016/2017 finns att ladda ned på lidl.se/hallbarhet.

Linn Hultén
linn.hulten@jmwgolin.se

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.