Endast åtta fotgängare av hundra bär reflex

Motormännens lokalklubbar har gjort stickprovskontroller av reflexanvändningen på några orter i landet. I snitt bär endast åtta procent av gångtrafikanterna reflexer. Endast 23 procent av barn upp till 12 år bär reflex. Ännu sämre är det med tonåringar där reflexanvändningen endast är sex procent. Bland pensionärer bär nio procent reflex och bland vuxna sju procent.

– En ökad användning av reflexer vinner alla på. Vare sig man går, cyklar, åker kollektivt eller kör bil vill man färdas säkert i trafiken, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund.

Reflexer gör stor skillnad. En mörkklädd person utan reflexer syns först på 20–30 meter avstånd från en bil med halvljus. Med bra reflexer kan en person upptäckas på cirka 125 meters håll.

– Det är skrämmande att mindre än ett av fyra barn har fungerande reflexer eftersom barn är de mest oskyddade av alla trafikanter, säger Heléne Lilja.

Under november månad delar Motormännens lokalklubbar ut reflexer för att uppmärksamma hur viktigt det är för oskyddade trafikanter att synas i trafiken. Tänk på att reflexer är en färskvara som bara håller ett par år – se över och byt ut gamla reflexer.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Svag konsumentlagstiftning6.12.2018 10:24Pressmeddelande

Konsumentverket har skickat ut en remiss om revidering av allmänna råd om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. – I vårt remissvar påpekar vi att det finns en risk i att riktlinjerna för information om nya bilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, implementeras som ”allmänna råd” och inte genom lagstiftning. Utan lagstiftning kan det bli svårt att få fram vägledande praxis på området, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund.