Endast åtta fotgängare av hundra bär reflex

Motormännens lokalklubbar har gjort stickprovskontroller av reflexanvändningen på några orter i landet. I snitt bär endast åtta procent av gångtrafikanterna reflexer. Endast 23 procent av barn upp till 12 år bär reflex. Ännu sämre är det med tonåringar där reflexanvändningen endast är sex procent. Bland pensionärer bär nio procent reflex och bland vuxna sju procent.

– En ökad användning av reflexer vinner alla på. Vare sig man går, cyklar, åker kollektivt eller kör bil vill man färdas säkert i trafiken, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund.

Reflexer gör stor skillnad. En mörkklädd person utan reflexer syns först på 20–30 meter avstånd från en bil med halvljus. Med bra reflexer kan en person upptäckas på cirka 125 meters håll.

– Det är skrämmande att mindre än ett av fyra barn har fungerande reflexer eftersom barn är de mest oskyddade av alla trafikanter, säger Heléne Lilja.

Under november månad delar Motormännens lokalklubbar ut reflexer för att uppmärksamma hur viktigt det är för oskyddade trafikanter att synas i trafiken. Tänk på att reflexer är en färskvara som bara håller ett par år – se över och byt ut gamla reflexer.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Motormännen kräver: Stoppa EU-trailers på våra vägar nu!25.2.2019 13:31:53 CETPressmeddelande

Olyckor där EU-trailers är inblandade har uppmärksammats i hög grad under de senaste åren. – Det är orimligt att EU-trailers tillåts på svenska vägar, i synnerhet vintertid. När de körs olastade blir de väldigt instabila vilket ofta leder till sladd och att de kommer över på fel sida av vägen. Dessutom fastnar de ofta i uppförsbackar eller tvingas köra så sakta att de utgör en trafikfara, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund.