Endast åtta fotgängare av hundra bär reflex

Motormännens lokalklubbar har gjort stickprovskontroller av reflexanvändningen på några orter i landet. I snitt bär endast åtta procent av gångtrafikanterna reflexer. Endast 23 procent av barn upp till 12 år bär reflex. Ännu sämre är det med tonåringar där reflexanvändningen endast är sex procent. Bland pensionärer bär nio procent reflex och bland vuxna sju procent.

– En ökad användning av reflexer vinner alla på. Vare sig man går, cyklar, åker kollektivt eller kör bil vill man färdas säkert i trafiken, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund.

Reflexer gör stor skillnad. En mörkklädd person utan reflexer syns först på 20–30 meter avstånd från en bil med halvljus. Med bra reflexer kan en person upptäckas på cirka 125 meters håll.

– Det är skrämmande att mindre än ett av fyra barn har fungerande reflexer eftersom barn är de mest oskyddade av alla trafikanter, säger Heléne Lilja.

Under november månad delar Motormännens lokalklubbar ut reflexer för att uppmärksamma hur viktigt det är för oskyddade trafikanter att synas i trafiken. Tänk på att reflexer är en färskvara som bara håller ett par år – se över och byt ut gamla reflexer.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.