Energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar och LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson talar i Skaraborg på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationella företrädare talar energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar och LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson i Skaraborg.

– Första maj samlas arbetarrörelsen för att visa på vad vi vill förändra och förbättra. I år samlas vi under parollerna för Alla folks frihet och för att vi vet att Sverige kan bättre. Det är vår manifestation för övertygelsen om att ensam åstadkommer man inte stordåd. Men tillsammans står vi urstarka, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

I Skövde talar energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar.

– Vi är mycket glada att energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar kommer till Skövde och medverkar vid vår första majmanifestation. Vi ser fram emot att också få möjlighet att diskutera de viktiga och högaktuella energifrågorna med ansvarig minister, säger Kayda Lazar, ansvarig för första maj i Skövde.

Tid och plats Skövde

12.30 Samling vid Helenaskolan

13.00 Avmarsch

Ca. 13.40 Tal vid Helensparken

I Hjo talar LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

– Vi är oerhört glada att LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson medverkar vid vårt första majfirande i Hjo. Just att vi har en talare från LO:s ledning hoppas vi ska innebära att vi blir än fler deltagare från LO-kollektivet i första majtågen i Hjo, säger första majansvarig i Hjo Anders Karlsson.

Tid och plats Hjo

13.00 Samling på Skolgatan

13.30 Avmarsch

Ca. 14.00 Tal i Stadsparken

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg medan Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På socialdemokraternas hemsida hittar man var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokala presskontakter:

Kayda Lazar, Skövde, 070-775 60 05

Anders Karlsson, Hjo, 073-098 53 11

Presskontakt Socialdemokraternapress@socialdemokraterna.se, 08-700 26 83

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.