Energibolag ser stora fördelar med att välja E.ON som samarbetspartner

Under 2019 inledde fem energibolag nya partnerskap med E.ON, i syfte att nyttja E.ONs breda kompetens inom energiområdet. E.ON blir balansansvarig för elhandel och elproduktion för Ljungby Energi, Trollhättan Energi, Södra Hallands Kraft, Mellanskånes Kraft och Trelleborgs Energiförsäljning, samt stöttar bolagen i att utveckla sina respektive affärer.

Bild: E.ON

– Vi är mycket glada och stolta över våra nya samarbeten och att få vara del av den spännande utvecklingsresa våra partners är på. E.ONs mångåriga erfarenhet ger oss möjlighet att stötta energibolagen med kompetens kring bland annat handel, riskhantering och administration, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

Ett partnerskap innebär att E.ONs kompetens kombineras med energibolagets lokala förankring, så att energibolaget därmed kan bredda sitt erbjudande mot kunderna. Förutom elhandel och elproduktion kan samarbetet med E.ON även byggas på och omfatta andra tjänster och produkter, som till exempel solcellsinstallationer, laddlösningar, expertstöd och portföljförvaltning, men också digitala verktyg som underlättar för energibolaget att få överblick över sin energisituation med hjälp av priskalkyler, riskrapporter och tydlig portföljöversikt.

– I en framtida mer komplex energisituation är vår vision att göra energivardagen enklare för våra kunder. I ett partnerskap med E.ON tror vi att vi har större möjlighet att nå vår vision, säger Tommy Karlsson, vd på Södra Hallands Kraft.

– Vi sökte en professionell partner med höjd i diskussionen som kan stödja oss i att utveckla affären. E.ON är den aktör som bäst uppfyllde dessa krav och vi är mycket nöjda, säger Sten Kristensson, marknadschef på Trollhättan Energi.

Ett partnerskap med E.ON gör att resurser frigörs och risker minskar hos det lokala energibolaget, vilket ger dem utrymme att utvecklas och göra bra och sunda affärer. Partnerskapet innebär dessutom att energibolaget får möjlighet att kompetensutveckla sin egen personal med hjälp av E.ON.

– Vi valde E.ON på grund av att deras systemstöd är enkelt och väl anpassat för vår verksamhet, det förenklar vår kommunikation med kunderna. Dessutom innebär närheten till E.ONs organisation och huvudkontor i Malmö att vi enklare kan ta del av utbildningar och stödprodukter som utvecklar vår personal och konkurrenskraft, säger Kent Olsson, vd på Mellanskånes Kraft.

– Vi har valt E.ON som samarbetspartner för hantering av balansansvar samt för energihandel. En av våra huvudsakliga ambitioner är att växa de kommande åren och vår uppfattning är att E.ON har ett bra koncept för lokal försäljning med kunden i fokus. Vår förmåga att skapa attraktiva och innovativa erbjudanden kommer att öka och vi ser fram mot samarbetet! säger Johan Sigvardsson, vd Trelleborgs Energiförsäljning.

Bild: E.ON

Flera energibolag intresserade av E.ONs projekt SWITCH – utvecklas ytterligare inför ny säsong3.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Tack vare ett brett samarbete mellan flera nätägare på nationell och regional nivå har projektet CoordiNet med E.ONs handelsplattform SWITCH blivit en succé. Med otraditionella elnätslösningar har aktörerna tillsammans bland annat lindrat effekterna av kapacitetsbegränsningen som finns i en mängd elnät, främst kring storstäder. Nu stängs projektet för denna säsong, men samarbetet har gett såväl mersmak som goda erfarenheter inför nästa säsong, som startar i november 2020.

E.ON och Ferroamp samarbetar för ökad elflexibilitet23.3.2020 09:30:06 CETNyheter

E.ON och Ferroamp tar, tillsammans med E.ONs dotterbolag Solar Supply, dagens energisystem in i framtiden genom ett nytecknat samarbetsavtal. Ferroamps energieffektiviserande produkter tillsammans med E.ONs tekniska kompetens och erfarenhet möjliggör en optimerad energianvändning hos kunden. Genom samarbetet förenas samhällsnytta och kundens intressen - kunden sparar pengar samtidigt som mer förnybar mikroproduktion möjliggörs och elnäten blir avlastade. Systemet kan anpassas från den privata villan till den stora verksamheten.

Energimyndigheten beviljar E.ON 12,8 MSEK till banbrytande pilotprojekt för att minska utsläppen från uppvärmning24.2.2020 09:02:54 CETPressmeddelande

E.ON inleder testborrningar i Malmö för att undersöka förutsättningarna att bygga Sveriges första djupgeotermianläggning som är direkt kopplad till fjärrvärmenätet. Om allt går som planerat står anläggningen klar 2022 och levererar förnybar och resurseffektiv värme till fjärrvärmekunderna. Energimyndigheten stöttar pilotprojektet med 12,8 MSEK, projektets totala budget uppgår till 57 MSEK.