Energibolag ser stora fördelar med att välja E.ON som samarbetspartner

Under 2019 inledde fem energibolag nya partnerskap med E.ON, i syfte att nyttja E.ONs breda kompetens inom energiområdet. E.ON blir balansansvarig för elhandel och elproduktion för Ljungby Energi, Trollhättan Energi, Södra Hallands Kraft, Mellanskånes Kraft och Trelleborgs Energiförsäljning, samt stöttar bolagen i att utveckla sina respektive affärer.
Bild: E.ON

– Vi är mycket glada och stolta över våra nya samarbeten och att få vara del av den spännande utvecklingsresa våra partners är på. E.ONs mångåriga erfarenhet ger oss möjlighet att stötta energibolagen med kompetens kring bland annat handel, riskhantering och administration, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

Ett partnerskap innebär att E.ONs kompetens kombineras med energibolagets lokala förankring, så att energibolaget därmed kan bredda sitt erbjudande mot kunderna. Förutom elhandel och elproduktion kan samarbetet med E.ON även byggas på och omfatta andra tjänster och produkter, som till exempel solcellsinstallationer, laddlösningar, expertstöd och portföljförvaltning, men också digitala verktyg som underlättar för energibolaget att få överblick över sin energisituation med hjälp av priskalkyler, riskrapporter och tydlig portföljöversikt.

– I en framtida mer komplex energisituation är vår vision att göra energivardagen enklare för våra kunder. I ett partnerskap med E.ON tror vi att vi har större möjlighet att nå vår vision, säger Tommy Karlsson, vd på Södra Hallands Kraft.

– Vi sökte en professionell partner med höjd i diskussionen som kan stödja oss i att utveckla affären. E.ON är den aktör som bäst uppfyllde dessa krav och vi är mycket nöjda, säger Sten Kristensson, marknadschef på Trollhättan Energi.

Ett partnerskap med E.ON gör att resurser frigörs och risker minskar hos det lokala energibolaget, vilket ger dem utrymme att utvecklas och göra bra och sunda affärer. Partnerskapet innebär dessutom att energibolaget får möjlighet att kompetensutveckla sin egen personal med hjälp av E.ON.

– Vi valde E.ON på grund av att deras systemstöd är enkelt och väl anpassat för vår verksamhet, det förenklar vår kommunikation med kunderna. Dessutom innebär närheten till E.ONs organisation och huvudkontor i Malmö att vi enklare kan ta del av utbildningar och stödprodukter som utvecklar vår personal och konkurrenskraft, säger Kent Olsson, vd på Mellanskånes Kraft.

– Vi har valt E.ON som samarbetspartner för hantering av balansansvar samt för energihandel. En av våra huvudsakliga ambitioner är att växa de kommande åren och vår uppfattning är att E.ON har ett bra koncept för lokal försäljning med kunden i fokus. Vår förmåga att skapa attraktiva och innovativa erbjudanden kommer att öka och vi ser fram mot samarbetet! säger Johan Sigvardsson, vd Trelleborgs Energiförsäljning.

Bild: E.ON

E.ON och Uniper gör gemensam satsning för fler drifttekniker i Skåne6.3.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande

Efter Svenska kraftnäts beslut om att Öresundsverket ska ingå i den svenska elberedskapen är behovet av drifttekniker som kan arbeta i kraftverken i Malmöregionen skriande. Nu tar E.ON och Uniper krafttag för att säkra kompetens genom en ny utbildningssatsning. – Tillsammans med Uniper satsar vi stort på en intensivutbildning med målet att kunna utbilda och anställa femton nya drifttekniker in i våra verksamheter. Tiden är knapp, branschen har redan brist på arbetskraft, säger Rikard Nilsson, driftchef E.ON Malmö.