Navet

Energieffektivisering i topp hos 500 000 konsumenter som vill renovera hållbart

Dela

NAVET Analytics har på uppdrag av Informationscentrum för hållbart byggande (ICHB), Boverket och Svensk Byggtjänst, analyserat hur konsumenter förhåller sig till miljömässigt hållbar renovering. I undersökningen har NAVET Analytics tagit hjälp av AI-teknik för att tolka alla digitala avtryck som gjorts i samtliga digitala kanaler under en femårsperiod.

Energieffektivisering i topp hos 500 000 konsumenter som vill renovera hållbart, bild: Navet
Energieffektivisering i topp hos 500 000 konsumenter som vill renovera hållbart, bild: Navet

NAVET Analytics har på uppdrag av Informationscentrum för hållbart byggande (ICHB), Boverket och Svensk Byggtjänst, analyserat hur konsumenter förhåller sig till miljömässigt hållbar renovering. I undersökningen har NAVET Analytics tagit hjälp av AI-teknik för att tolka alla digitala avtryck som gjorts i samtliga digitala kanaler under en femårsperiod.

Underlaget till resultatet är imponerande. Över en halv miljon konsumenter i Sverige har studerats. Till detta kommer ett tusental artiklar, ett par miljoner sökningar och tiotusentals inlägg på sociala medier. Syftet är att förstå hur konsumenter resonerar och vilka lösningar och frågor som får växande uppmärksamhet när det gäller hållbar renovering. Det enskilt starkast växande området under perioden 2015-2019 var energieffektivitet. Det handlar om ett allmänt intresse för heminstallationer från speciella företag som tex solpaneler från Tesla eller värmepumpar från enskilda tillverkare.

Åtgärder som ökar energieffektiviteten upplevs som attraktivt. Här går det att räkna på en investerings återbetalningstid samtidigt som man gör en insats för miljön, menar Jens Linderoth, analysansvarig på NAVET Analytics. Rapporten innehåller dock många fler spännande resultat fortsätter Jens. Som exempel har intresset för att integrera hemmet med naturen ökat och det finns ett stort fokus mot hållbara och biologiskt nedbrytbara material. För att jobba med resultatet och förstå marknaden kan man dela upp målgruppen i flera kategorier med hänsyn till hur aktiv man är i frågan och hur man agerar och resonerar avslutar Jens.

Rapporten i sin helhet finns att tillgå här: https://navet.se/aktuellt/publikationer/

Källa: NAVET Analytics, ICHB, Boverket

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Energieffektivisering i topp hos 500 000 konsumenter som vill renovera hållbart, bild: Navet
Energieffektivisering i topp hos 500 000 konsumenter som vill renovera hållbart, bild: Navet
Ladda ned bild

Länkar

Om

Navet
Navet
Järnvägsgatan 11
252 24 Helsingborg

042-16 90 30https://www.navet.se/

Navet är specialiserade affärskonsulter som sedan 1989 hjälpt kunder till Bättre Affärer inom tre samverkande affärsområden:

- NAVET Analytics
- NAVET Corporate finance
- NAVET Affärssystem

Navet är oberoende och verkar där du verkar. Som kund får du en unik lösning, för varje kund har sina speciella förutsättningar. Det handlar om nyfikenhet och vetgirighet. Att förstå just ditt företag och dess möjligheter. Att lyssna in för att kunna leverera bättre affärer. År efter år.

Följ Navet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Navet

Navet rekryterar Ulrik Szokolay, specialist inom affärs- och varumärkesstrategier8.4.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Navet rekryterar Ulrik Szokolay i en ny befattning som Senior Business Developer i Navet. Efterfrågan på Navets kvalificerade analystjänster ökar kraftigt och sedan vi etablerade vårt nordiska exklusiva partnerskap med Quilt.ai ser vi behovet av att ytterligare stärka vår rådgivningskompetens inom framtidsrelevanta affärsinsikter. Genom vår världsledande AI-baserade metodik gör vi det möjligt för våra kunder att i stor skala förstå sin marknad, konkurrenterna och målgrupperna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum