Energiföretag behöver ta mer risk

Energisektorn är mitt i en omvälvande förändring som kräver nya tankar och nya satsningar. Men energiföretag är inte riktigt beredda att ta den risk som behövs för att hitta rätt investeringar. Det menar Markus Hökfelt.

Klimatsmarta investeringar som minskar utsläpp

Markus Hökfelt är chef för det team på det statliga riskkapitalbolaget Almi invest som har särskilt fokus på att göra klimatsmarta investeringar som minskar utsläppen av klimatgaser. De har 650 miljoner kronor till sitt förfogande och har mött 300 företag. Av dessa har de valt att investera i 17 som alla har potential att bidra till att lösa klimatfrågan.

– Jag är helt övertygad om att minst ett av dem kommer att bli en unicorn och värderat till 1 miljard dollar någon gång. Jag tror till och med att det kan bli flera, alla har potentialen, säger han.

Inom energisektorn ser han en positiv utveckling där investeringar i fossil energiproduktion blir alltmer ointressant samtidigt som sol och vind är på stark frammarsch. Han beskriver  omdaningen av energisektorn som otroligt stark, omvälvande och global, men är inte alltid så imponerad av energisektorns vilja att ta risker i sina investeringar.

– All ny investering är svår, alla affärer där man ska tjäna pengar kräver risk och det tror jag energisektorn är lite ”averta” mot. Man har varit van vid att man har en viss avkastning bara man bygger sitt nät eller sitt kraftverk kan man finansiera det. Man har kört ganska bakåtlutat och tagit väldigt lite risk.

Bidra med kunskapsmässigt kapital

Markus Hökfelt menar att Energiföretag skulle kunna göra mycket nytta genom att börja jobba närmare innovationssystemet och i till exempel kapitalintensiva investeringar bidra med kunskapsmässigt kapital och resurser i skedet innan bankerna går in.

– Här har energiföretag en superviktig roll att ta.

Markus Hökfelt tillhör dem som tror att energi en dag kan bli gratis och han ser inte att produkten i sig har särskilt goda förutsättningar att bli en högintresseprodukt, försöken hittills visar det menar han.

– Energisektorns paradgren är inte att ta hand om kunder och jag tror att man har svårt att relatera till att man erbjuder en ganska tråkig produkt.

Lyssna till Markus Hökfelt på Almi invest i senaste avsnittet av Jämtkrafts podcast Framtidskraft som menar att alla affärer där man ska tjäna pengar kräver risk. Du kan även lyssna på podcasten i din mobil, vi finns bland annat på iTunes, Acast och PodBean.

Ny spelplan och nya aktörer kickade igång SMHI15.5.2020 12:44:00 CESTNyheter

Lyssna på avsnitt 24 av Jämtkrafts podcast Framtidskraft Väderdatan släpptes fri och blev tillgänglig för alla och helt plötsligt utmanades SMHI på sin egen hemmaplan av nya aktörer med nya lösningar. Det fanns bara en väg framåt, att genom förändring komma närmare sina kunder och användare. Beslutet om en förändringsresa Planen var ny och spelarna också. Reaktionerna internt på SMHI var delade. Vissa menade att det inte var någon fara, konkurrenterna skulle med inte hjälp av datan kunna göra det lika bra som de. Medan andra menade att SMHI skulle kunna vara irrelevanta närsomhelst. De sistnämndas analys vägde tyngst, förändringsresan inleddes. – Det som verkligen kändes i magen var när Panasonic släppte en egen vädermodell, det surrade ordentligt hos oss, säger Alexandra Birger Röör på SMHI. Hon är ansvarig för verksamheten New Venture som arbetar med affärsområdet nya marknader inom SMHI:s affärsverksamhet. Här vill man hitta morgondagens stora affärer, innovation och entreprenörskap

150-åring med själ & karaktär söker entreprenör21.4.2020 12:16:00 CESTPressmeddelande

Jämtkraft söker en hyresgäst som vill bedriva verksamhet i Strömbacka kvarn i sommar. Strömbacka kvarn ägs av Jämtkraft men de senaste 25 åren har bolaget arrenderat ut byggnaden och marken där kvarnen ligger till Stiftelsen Hackåsbygden. Arrendet gick ut vid årsskiftet 2019/2020 och stiftelsen vill inte fortsätta att arrendera. Under många år har det varit sommarcafé/-restaurang i lokalen men Jämtkraft är öppen för andra förslag på verksamhet. Tyvärr lämpar sig inte köket för tillagning av mat, för det krävs omfattande ombyggnation och renovering. Men det kanske finns någon annan idé än restaurang? Eftersom Jämtkraft inte ska fortsätta vara hyresvärdar i framtiden, utan i stället hitta någon som vill ta över fastigheten för gott så kommer lokalen inte att renoveras. Det blir istället möjligt för framtida ägare att själva forma lokalen utifrån sina behov. Driver du verksamhet eller vill börja med en och tror att Strömbacka kvarn kan passa för ändamålet – mejla till: info@jamtkraft.se K