Energiföretagen Sverige prisar exjobbare på E.ON

När Energiföretagen Sverige den 13 mars delade ut priset Årets energiuppsats vann Sofia Akhlaghi och Sofia Carlson, som gjorde sitt examensarbete hos E.ON, i kategorin teknik/naturvetenskap. Juryns motiveringar för de två vinnande uppsatserna uppmanar alla Sveriges energibolag att ta till sig studenternas resonemang.

Vinnarna av Årets energiuppsats 2017

Uppsatspriset delades ut i de två klasserna teknik/naturvetenskap och ekonomi/samhällsvetenskap till de som bäst behandlade temat ”energibranschens utmaningar”. Akhlaghi och Carlson skrev arbetet ”Mot fjärde generationens fjärrvärme” vid Lunds universitet. Bland de 25 bidragen utsåg juryn även uppsatsen ”Kapacitetseffektiva elnätstariffer” av Petter Danielsson och Joakim Salqvist vid Linköpings universitet på uppdrag av Ellevio.

Sofia Akhlaghi och Sofia Carlson gläds åt priset:

- Det känns otroligt kul och ärofyllt! När vi ska bygga det hållbara samhället måste råvaror och energi användas så effektivt som möjligt. I det avseendet är fjärde generationens fjärrvärme ett högintressant ämne eftersom det verkligen möjliggör återanvändning av energi.

Av pristagarna arbetar både Sofia Akhlaghi och Petter Danielsson på E.ON i dag och Therése Jönmark, HR Direktör på E.ON, betonar vikten av att ta emot exjobbare för att företaget ska ligga i framkant när det gäller forskning och utveckling:

- Samarbetet med universitet och högskolor är oerhört betydelsefullt eftersom det ger oss djupare kunskap i olika ämnen och driver vår verksamhet framåt. Samtidigt är samarbetet ett bra sätt att knyta kontakt med nya talanger. Som arbetsgivare är vi oerhört stolta över Sofia och Petters framgångar, och att de valde E.ON efter sin examen ser vi som ett kvitto på att vi är en attraktiv arbetsplats som driver utvecklingen mot ett hållbart samhälle med nya innovativa energilösningar.

De vinnande uppsatserna belönas med 20 000 kr vardera och tävlingen återkommer nästa år.

Vinnarna av Årets energiuppsats 2017

Rekordstark försäljning av solceller från E.ON11.9.2018 10:04Pressmeddelande

Antalet installerade solceller växer snabbt i Sverige och försäljningen av solceller från E.ON har varit rekordstark det här året. Under 2018 beräknas försäljningen till privatpersoner och mindre företagskunder att öka med upp emot 250 procent jämfört med 2017. Genom att vara med före, under och efter installationen gör E.ON det tryggt och enkelt för kunden att skaffa solceller och i höst lanseras dessutom en unik app som gör det möjligt att följa produktion, konsumtion och hur lönsam solcellsinvesteringen är.

Stockholms biogassatsning invigd idag30.8.2018 14:49Pressmeddelande

Idag invigdes E.ONs biogasanläggning, som den första etappen av framtidens kretslopps-anläggning, vid Högbytorp i Upplands-Bro. På plats var bland annat E.ONs Sverigechef Marc Hoffmann, Camilla Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro kommun och statssekreterare på miljö- och energidepartementet Per Ängquist, som poängterade det positiva med en anläggning kopplat till en cirkulär ekonomi där restprodukter nyttjas som resurs.