Energifylld dag på Tekniska museet för E.ONs kunder

Med fokus på energi i vardagen, förnybar och återvunnen energi samt hållbara transporter bjuder E.ON i samarbete med Tekniska museet in kunder till en energifylld lördag på museet.

E.ON är sedan våren 2017 hållbarhetspartner till Tekniska museet och dess tillhörande restaurang, Tekniska by Pontus. Ett partnerskap som grundar sig på kunskap och kompetens kring tekniska lösningar och hållbarhet samt möjligheten att inspirera morgondagens energikonsumenter.

Som en del i samarbetet bjuder E.ON och Tekniska museet in E.ONs kunder i Stockholm till en energifylld dag; lördagen den 10 februari. Under dagen visas olika lösningar inom bland annat hållbara transporter och förnybar energi upp. Deltagande kunder har även möjlighet att följa en frågetävling. Tekniska museet som även håller öppet för vanliga besökare, har fokus på energin i vardagen och teman kring sol, vind och vattenkraft. De visar även några av sina specialutställningar på tema energi såsom elshowen som uppskattats av många besökare.

- Vi är övertygade om att innovativ och hållbar teknik är avgörande i omställningen mot ett mer hållbart samhälle. Att få bjuda in våra kunder till denna energifyllda dag och inspirera och engagera barn och ungdomar känns verkligen jätteroligt, säger Karin Rosell, marknadschef, E.ON.

Inbjudan till E.ONs kunder har spridits via mail och sociala medier och först till kvarn gällde för de ca 1000 tillgängliga biljetterna.

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.