Energiministern på plats i Jönköping när Arla tar ännu ett steg mot fossilfrihet

Under förmiddagen invigdes den nya flispannan som ger energi till Arlas mejeriproduktion i Jönköping. Med den nya bioenergianläggningen blir mejeriet nästintill fossilfritt. Flispannan är ett samarbete med Jönköping Energi som investerat i och säkerställer den dagliga produktionen. Arla tar på så vis ytterligare ett steg mot att sänka utsläppen och att fasa ut fossila energikällor.
Sveriges energiminister Khashayar Farmanbar tillsammans med Arlabönder från Smålandskretsen.

Jönköpings mejeri är ett av de mejerier i Sverige där Arla storsatsar för att utveckla framtidens mejeriproduktion. Mejeriet är redan ett av Europas mest moderna färskvarumejerier med inriktning på mjölk, fil och grädde. De senaste åren har det också utvecklats till att bli en av Arlas strategiska anläggningar internationellt för produktion av laktosfri mjölk och produkter med längre hållbarhet.

”På vårt mejeri här i Jönköping producerar vi näringsrika livsmedel, och det vill vi göra på ett så hållbart sätt som möjligt så att konsumenter kan känna sig säkra på att vi tar ansvar hela vägen från ko till konsument. Nu tar vi tillsammans med Jönköping Energi nästa steg på resan mot framtidens mejeriproduktion”, säger Martin Drobena, mejerichef Arla Jönköping.

Som ett led i utvecklingen invigdes idag en ny bioenergianläggning och den gamla oljepannan avvecklas. Det är resultatet av ett mångårigt strategiskt samarbete med Jönköping Energi. Den nya bioenergianläggningen eldas med flis som är en restprodukt från det småländska skogsbruket.

”Det har varit ett snabbt och roligt projekt där fokuset har legat på samarbete för att hitta en långsiktig lösning tillsammans med Arla. Det är extra roligt att vårt arbete har gjort att Arlas mejeri har blivit nästintill fossilfritt, en god miljönytta helt enkelt, säger Gustav Sandberg, projektledare Jönköping Energi.

Att producera laktosfria produkter och produkter med lång hållbarhet kräver mycket energi för uppvärmning och ånga. Genom att ställa om till bioenergi harmejeriet minskat användningen av fossil energi med 5 gigawattimmar sedan 2015, vilket motsvarar 1000 ton koldioxid.

”Att vi nu går över till bioenergi innebär inte bara klimatvinster, utan också minskad sårbarhet och stora besparingar. Vi är ledande i omställningen till fossilfritt, med 100 procent fossilfria tunga transporter sedan 2018, och redan idag är sex av tolv Arlamejerier i princip helt fossilfria”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef Arla Sverige.

Invigning med Sveriges energiminister

Invigningen av den nya flispannan på mejeriet i Jönköping skedde under förmiddagen. Med på invigningen var Sveriges energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar.

"Idag har jag varit med och invigt Arlas nya bioenergianläggning som ger grön energi för att kunna producera viktiga livsmedel som mjölk och fil. Den nya flispannan är bra för klimatomställningen och för att säkra svensk livsmedelsproduktion. Den här typen av investeringar är också viktiga för vår tillväxt och för fler arbetstillfällen. Här ligger Sverige i framkant, och jag ser ett stort engagemang inom industrin att ställa om”, säger Khashayar Farmanbar.