Energimyndigheten ny finansiär – stärker satsning för hållbar e-handel

ASTER, Alliance for Sustainable E-commerce, startades hösten 2021 med finansiering från Vinnova och får nu ökat stöd från Energimyndigheten. Syftet med ASTER är att möjliggöra för Sverige att bli först i världen med en konkurrenskraftig, effektiv och hållbar e-handel, genom att stötta branschen i arbetet med att knäcka komplexa hållbarhetsutmaningar.

Bild: Unsplash

– Vi är oerhört glada över att ha både Vinnova och Energimyndigheten med som finansiärer inom ASTER. Det ger oss kraft att förstärka de insatser som redan pågår men även att arbeta mer fokuserat med nätverket för hållbarhetsmärkningarna. Vi kommer också kunna ge branschen ökat stöd i att söka statliga medel för sitt omställningsarbete, säger Josephine Darlington, ansvarig för ASTER på Lindholmen Science Park.

Inom ASTER engagerar sig över 60 partners, vilka arbetar i gemensamma initiativ för en mer hållbar e-handel. ASTER är en neutral aktör i utvecklingen av e-handelsinitiativ och tillsammans med Svensk Digital Handel, ett stort antal transportörer och e-handlare har en branschöverenskommelse för fossilfria leveranser tagits fram.

– Vi på Energimyndigheten har tillsammans med branschaktörerna inom vårt arbete med sektorsstrategierna sett att vi måste få e-handeln och den nya citylogistiken så energieffektiv som möjligt, så tidigt som möjligt. Vi ser att det är samverkan som behövs för att komma dit med fördel kan ske genom ASTER. Förhoppningsvis innebär vårt stöd ännu fler spännande samverkansprojekt och att nätverket kring hållbarhetsmärkningarna kan fortsätta att utvecklas, säger Olov Åslund, handläggare enheten för mobilitet, Energimyndigheten.

– Det glädjer oss att fler aktörer ser vikten av att öka ASTERs möjligheter att stötta e-handelsbranschen i sitt omställningsarbete. Det finns en stor vilja att arbeta för hållbara lösningar och branschen har på egen hand kommit en bra bit på väg. Nu kan vi ytterligare skala upp arbetet med branschöverenskommelsen för fossilfri leverans och möjliggöra fler samarbeten, säger Per Ljungberg, vd, Svensk Digital Handel.

Fakta
ASTER är en satsning som har som mål att varje e-handelsleverans i Sverige ska bidra till ett levande samhälle och vara hållbar. ASTER finansieras av Vinnova och Energimyndigheten och drivs tillsammans av Lindholmen Science Park AB och Lunds universitet.

Ta gärna kontakt om du vill engagera dig inom ASTER:
Josephine Darlington
Mail: josephine.darlington@lindholmen.se
Telefon:+46 (0)709 656 975

Bild: Unsplash

Fakta
ASTER är en satsning som har som mål att varje e-handelsleverans i Sverige ska bidra till ett levande samhälle och vara hållbar. ASTER finansieras av Vinnova och Energimyndigheten och drivs tillsammans av Lindholmen Science Park AB och Lunds universitet.

MobilityXlab bjuder in 11 startupföretag för att skapa innovativa mobilitetslösningar med ledare inom branschen15.6.2022 09:02:00 CEST | Pressmeddelande

Neurovetenskapsbaserad mjukvara för att upptäcka förarbeteende, olycksförebyggande system för autonom körning, smart laddning för elfordon, samt dataanslutning och integritet är några av innovationerna som har utvecklats av de elva startupföretagen som ansluter till MobilityXlab. De kommer nu att delta i programmet i minst sex månader för att skapa lösningar tillsammans med de sju världsledande branschpartnerna: CEVT, Ericsson, Polestar, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group och Zenseact.

Fyra startups utvalda för att skapa innovativa och hållbara mobilitetslösningar17.1.2022 08:05:00 CET | Pressmeddelande

Artificiell intelligens i mjukvara för drogdetektering, globala digitala identitetslösningar, realtidskommunikation mellan fordon av olika märken, och mjukvara som upptäcker hälsorelaterade försämringar som kan påverka körförmågan. Det är innovationerna som väckte störst intresse bland MobilityXlabs partners i årets första uttagning. Svenska Eyescanner, 12iD och Detectivio, samt amerikanska Aiden har nu blivit inbjudna att samarbeta med de sex världsledande industriföretagen i minst sex månader.