Engagera elever för en hållbar framtid

Isarna smälter, haven är fulla av plast och den globala demokratin är på nedgång. Tänk om lösningen just nu sitter i våra klassrum?
Omslaget till Metodbok för förändringshjältar.

Det är en stor diskussion i dagens skola kring hur vi ökar motivation och stärker studieresultat. Samtidigt lyfts det att vi i framtiden kommer att behöva helt nya egenskaper - så kallade framtidsförmågor - som exempelvis kreativitet, samarbetsförmåga och digital kompetens. Ingrid Remvall är författaren och föreläsaren som ser en koppling mellan studieresultat, framtidsförmågor och arbetet för en hållbar framtid. Hon vill stötta lärare att engagera sina elever och är aktuell med boken Metodbok för förändringshjältar– hållbart och värdeskapande lärande i den framtidsorienterade skolan.

Ingrid Remvall är i grunden skönlitterär författare och har en bakgrund inom reklamvärlden. Hon har även skrivit faktaboken ”Idésmart” för unga entreprenörer och changemakers. Idéen att skriva en bok om elever som förändringshjältar kom till efter att Ingrid besökt skolor och arbetat med barn och unga för att ta fram idéer för hållbar utveckling. De arbetssätt hon själv använt inom reklamvärlden fungerade utmärkt på elever för att stärka kreativitet, problemlösning och samarbetsförmåga. Hon märkte dessutom att lärarna blev inspirerade.

Det finns ett driv hos barn och unga att skapa en förbättring. De är oroliga för sin framtid, men vill samtidigt vara delaktiga i att se till att den blir bättre!

Att kombinera elevers kreativitet med samhällsutmaningar sl
år flera flugor i en smäll. Ett exempel som Ingrid ger är när elever skriver skönlitterära novellsamlingar med hållbarhetstema - som hamnar på bibliotek. Ett arbetssätt som ger kunskap i hållbar utveckling, skriva berättande texter, källkritik och digital informationssökning samtidigt som eleverna tränar ett kreativt tänk och digital kompetens.

”Jag har fått vara med och ta fram flera hållbara novellsamlingar och blir alltid lika imponerad av barn och ungas kreativitet. När de förstår att deras alster ska hamna på skolans – och ibland även på ett allmänt – bibliotek ökar motivationen att skriva och att lära sig mer om hållbar utveckling. Det blir också ett värdeskapande när boken är klar och läses av andra barn och unga, som i sin tur lär sig mer om hållbarhet.” Studier visar att barn och unga oroar sig för framtiden. Ett sätt att bemöta deras oro är att lyssna på dem och engagera dem i att själva ta fram lösningar. Elever som får vara med och skapa ett värde utanför klassrummet blir dessutom mer motiverade i sitt skolarbete.

Fakta om boken:
Boken ger en grund för att arbeta med hållbar utveckling med utgångspunkt i kunskapskraven i läroplanen för grundskola. Arbetssättet är värdebaserat, ämnesövergripande och elevinkluderande. Genom konkreta övningar och uppdrag visar boken på en undervisning som stärker elevers självkänsla, kreativitet, samarbetsförmåga och digitala kompetens. Boken är till för lärare, skolledare och annan pedagogisk personal som tillsammans med sina elever vill skapa en positiv förändring för elever, skolan och samhället i stort.

Ingrid Remvall har under många år arbetat i skolor med workshops och föreläsningar kring idéskapande, entreprenörskap och hållbar utveckling. Hennes tidigare faktabok Idésmart är en verktygslåda för unga entreprenörer och changemakers. Hon är även skönlitterär författare för såväl barn och unga som vuxna. Ingrid har varit TEDx-talare kring ung innovation, varit involverad i projekt kring unga och hållbarhet och suttit med i juryn för Ung företagsamhet under många år. Hennes akademiska utbildningsbakgrund är inom psykologi och kommunikation. Hon har under många år varit verksam inom reklamvärlden kring kreativa processer, förändringskommunikation och som art director.

Omslaget till Metodbok för förändringshjältar.
Författaren Ingrid Remvall

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 422 miljoner kronor och har 164 anställda.