Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Engångsfritt evenemang växer på Gothenburg Culture Festival

Diskbara tallrikar, rabatt vid medhavd låda och mugg, pantsystem för matlådor, dricksvattenposter, inspirerande tal i Green Corner, Bältespännarparken och aktiviteter i alla matområden. Engångsfritt evenemang skalar upp inför årets Gothenburg Culture Festival.

Green Corner är en av hållbarhetssatsningen under Gothenburg Culture Festival. Foto: Johanna Montell

Förra året startades resan mot ett engångsfritt evenemang 2021. Bland annat fick de som köpte mat i medhavd låda tio procent rabatt, något som utnyttjades av 6 500 besökare. Över hälften av besökarna fyllde på sin medhavda flaska med vatten från någon av de 20 dricksvattenposterna och 10 procent köpte kaffe i egen medhavd mugg. 3000 engångsfria öl såldes.

– Gensvaret var fantastiskt, säger Karin Nielsen, processledare på Kretslopp och vatten. Vi gjorde en enkät bland besökarna och 99 procent svarade att de gillade satsningen! Avfallets negativa påverkan på klimat och miljö har inte undgått någon. Nedskräpning, plast i havet, krympande råvaror, klimatutsläpp – allt detta minskar om vi kan minska avfallet och engångsartiklarna.

Inför årets Gothenburg Culture Festival, som Kulturkalaset heter numera, har satsningen på Engångsfritt skalats upp ytterligare. Bältespännarparken får en ännu större diskmobil för att försöka göra hela området engångsfritt. Mat- och dryck kommer att serveras på diskbara porslinstallrikar, muggar och glas. Ytterligare en diskmobil kommer att finnas centralt på Basargatan, intill matförsäljningen. Även öl och vin kommer serveras engångsfritt med på Basargatan. Det kommer även finnas vanligt porslin och bestick man kan låna på vissa platser om man glömt lådan.

Nytt för i år blir även ett pantsystem för matlådor. I Bältespännarparken kan besökarna köpa en flergångsmatlåda med spork, använda den när man köper mat på festivalen och panta tillbaka den eller behålla den.

­– Det är bra för de som glömt egen matlåda, säger Karin Nielsen. Det går även att behålla lådan och använda den efter festivalen till exempel när du handlar hämtlunch. De flesta restauranger tar idag emot matlådor.

Liksom förra året får besökarna 10 procent rabatt vid matköp i egen medhavd flergångslåda, de kan fylla på vatten vid de 20 vattenposterna och lyssna till inspirerande föreläsningar i Green Corner och dansa diskdisco varje dag mellan kl 12-13 – garanterat avfallsfritt.

Göteborgs Stads arbete med att förebygga avfall har vunnit fem priser, varav ett specifikt för Engångsfritt evenemang, och nu sprider sig satsningen till flera arrangörer i landet.

– 2021 ska hela Gothenburg Culture Festival vara engångsfritt. Vi ser att det här är en nödvändig utveckling och det är viktigt att vi gör vad vi kan, inte minst för att inspirera andra verksamheter och festivaler. Förutom att det är nödvändigt för miljön, ligger engångsfritt också helt rätt i tiden. – Filip Eklund miljöansvarig och producent på Göteborg & Co för Gothenburg Culture Festival

Filip Eklund
Miljöansvarig och producent på Göteborg & Co för Gothenburg Culture Festival