EnginZyme utökar Serie A-runda till 111 MSEK för att vidareutveckla bioteknologisk produktionsplattform i finansiering ledd av Industrifonden

EnginZyme, som utvecklar en teknisk plattform för hållbar produktion av kemikalier, stänger idag en förlängning av sin Serie A-finansieringsrunda, som uppgår till totalt 111 miljoner SEK. Rundan leds av Industrifonden, Sveriges största venture capitalfirma inom deep tech, och inkluderar även SEB Greentech VC samt existerande aktieägare.

“Nuvarande bioteknologiska tillverkningsprocesser är för dyra och för svåra att skala upp för att vara ekonomiskt gångbara för de flesta kemikalier och produkter,” säger Dr. Karim Engelmark Cassimjee, EnginZymes VD. “Med denna finansiering kommer vi att kunna visa att det här problemet är lösbart, och att vår teknik är en mångsidig och skalbar lösning.”

Mer än hälften av den globala ekonomins fysiska input skulle kunna produceras biologiskt, enligt en McKinsey-rapport från 2020. Den ekonomiska potentialen hos applikationer som tas fram med innovativa biologiska produktionsprocesser är gigantisk – bara de som är tekniskt möjliga idag skulle enligt samma rapport kunna motsvara ett värde på mer än 30 biljoner SEK över de kommande två årtiondena.

EnginZymes teknikplattform använder sig av bioteknologiskt modifierade, immobiliserade enzymer, vilket innebär en oslagbar kombination av naturens bredd och styrka med den kemiska industrins effektivitet. Man lider här inte av de begränsningar som finns hos de etablerade fermentationsmetoderna, vilket möjliggör ökad produktivitet och lägre kostnad, och därmed en kemisk produktion med ökad hållbarhet.

Medan andra bioteknologiska metoder ofta stöter på svårigheter när de ska skalas upp till produktionsnivå har EnginZyme redan tillverkat katalysatorer i multikiloskala och genomfört uppskalning till kapacitet av 50 ton per år. Under det här året kommer företaget genom uppskalning av egna kemiska produkter samt partnerskap med etablerade aktörer visa sin tekniks gångbarhet inom kosmetika, mat, alternativa sötningsmedel och smakämnen samt parfymer. Det vittnar om teknikens mångsidighet och skalbarhet.

“EnginZyme gör det möjligt att ersätta traditionell, fossilbaserad, energiintensiv och ohållbar kemisk produktion med ett grönt alternativ utan att kompromissa med effektivitet,” säger Patrik Sobocki, Investment Manager på Industrifonden. “EnginZyme representerar den syntetiska biologins och den kemiska produktionsindustrins framtid. Vi ser att EnginZymes plattformsteknik har potential att omdefiniera den globala kemiska industrin. Vi är glada över att kunna lägga EnginZyme till vår portfölj givet hur väl bolaget passar med vår strategi.”

“Klimatkrisen är vår tids ödesfråga. För att skapa en hållbar framtid och få en tillräckligt snabb omställning krävs teknologier som EnginZymes i branscher där det är svårt att minska utsläppen, såsom inom kemisk produktion,” säger Markus Hökfelt, som leder SEB Greentech VC. “Vi är mycket stolta över att göra EnginZyme till SEB Greentech VCs första investering.”

EnginZyme annonserade tidigare sin Series A-investeringsrunda ledd av Sofinnova Partners, en ledande europeisk life science-riskkapitalfirma baserad i Paris, London och Milano. "Den här milstolpen stärker vår tidiga övertygelse om den potential som EnginZymes unika teknik har att bidra till en mer hållbar framtid. Välkommen Industrifonden och SEB Greentech VC," säger Michael Krel, partner på Sofinnova Partners.

Om Industrifonden
Industrifonden är en nordisk venture capital-fond baserad i Stockholm. Industrifonden investerar i banbrytande teknologier och vetenskapsbaserad innovation - morgondagens industri. För mer information, besök www.industrifonden.com.

Om SEB Greentech
SEB Greentech VC investerar kapital i start-ups med stor potential att minska utsläppen av växthusgaser och hålla vår ekonomi inom de planetära gränserna. Vi vill hjälpa våra portföljbolag att växa med tillgång till ett brett industri- och investerarnätverk av globalt ledande kunder och partners. SEB Greentech VC är en del av SEB, en ledande nordisk finansiell koncern. SEB tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 500 medarbetare. Den 31 december 2020 uppgick koncernens balansomslutning till 3 040 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 106 miljarder kronor. Läs mer om SEB på http://www.sebgroup.com/sv

Om EnginZyme
EnginZymes bioteknologiska produktionsplattform kombinerar naturens bredd och styrka med effektiviteten i de främsta kemiska processteknikerna, och etablerar en grundval för den framtida kemiska industrin. Företaget har sitt högkvarter i Stockholm, Sverige. För mer information, besök www.enginzyme.com.

Claes Delin för Industrifonden och EnginZyme
claes.delin@cordcom.se

Verimatrix Protects Recode Health’s STRIVE Benefits Mobile App16.6.2021 17:45:00 CEST | Press release

Regulatory News: Verimatrix, (Paris:VMX) (Euronext Paris: VMX), the leader in powering the modern connected world with people-centered security, today announced its application shielding solutions were selected by Oakland, California-based Recode Health to protect its STRIVE Benefits mobile app. Serving as the SaaS benefits communication platform of choice for thousands of businesses throughout the United States, STRIVE’s mobile app aims to modernize employer-employee relations by seamlessly educating employees so that they stay ahead of the curve and have fingertip access to their benefits guides, balances, financial information and other customizable data. Due to the sensitive nature of the information within the app, such as telemedicine and Rx integrations to save on healthcare costs, the STRIVE management team prioritizes its cybersecurity stance and looked to ensure that its mobile app is as secure as possible. “The protection of employer and employee data is paramount at STRIVE,