Enkätundersökning om ledarskap - varannan organisation lider av kompetensbrist

Kompetensbristen anses vara störst inom offentlig sektor (60 procent) men även inom privat sektor är den stor (48 procent). Bristen på kompetens handlar framförallt om expertis (45 procent) men man har även brist på ledarskap (29 procent) och social kompetens (24 procent) inom sin organisation.

- I dagens globaliserade värld är medarbetarnas kompetens en av företagens största tillgångar och konkurrensfördelar. Samtidigt snurrar utvecklingen allt snabbare och man måste satsa på att vidareutbilda de medarbetare man redan har för att inte halka efter. Det är ofta dyrare och tar längre tid att rekrytera nytt, säger Kristin Arnberg, partner director på SkillEd.

Ledarskapet är viktigt för en organisations effektivitet, det visar Ledarskapsstudien. Deltagare som verkar inom effektiva organisationer får nästan alltid konkret och tydlig feedback (94 procent) medan deltagare i inneffektiva organisationer pekar på ett otydligt ledareskap (43 procent). Dagens ledare anser sig i hög utsträckning vara empatiska, lyssnande och förtroendeskapande då hela fyra av tio definierar sig med de egenskaperna. Samtidigt vill var tredje ledare ta mer plats och vara mer rak och bestämd i sin ledarstil.

- Dagens arbetsmarknad premierar ofta ett lyssnande och coachande ledarskap, även om det inte alltid har sett ut så. Samtidigt riskerar en lyssnande ledare att uppfattas som otydlig och obeslutsam så det är inte konstigt att fler vill utveckla sin raka och bestämda sida, säger Kristin Arnberg.

Ledarskapsstudien har tagits fram av SkillEd och undersökningen genomfördes av Cint mellan perioden 5 november till 5 december 2018. Totalt har 1322 personer svarat, varav 60 procent är ledare. Ladda ner och läs Ledarskapsstudien i sin helhet på skilled.se.

Kristin Arnberg, partner director, SkillEd. Foto: Fredrik Hjerling

SkillEd är en del av Kunskapsskolan i Sverige AB. SkillEd är en nytänkande kompetenspartner som erbjuder skräddarsydda utbildningar där företagens unika behov är utgångspunkten. Med gediget pedagogiskt kunnande och individuell utformning av kurser och utbildningar ser vi till att företag såväl som deltagare når sina mål.