Enkla Media - Nya regler för ROT & RUT 2021 ger fler hushållsnära tjänster

De nya reglerna för ROT och RUT började gälla från årsskiftet. Enkla Media lägger fram allt du behöver hålla koll på som privatperson.

I år kan svenskarna vänta sig ett par skattelättnader - svenskarna kommer alltså få mer i fickan i år. Inkomstskatten kommer att sänkas med hela 13,5 miljarder under 2021, något som väntas beröra drygt 7 miljoner svenskar.  En gemensam trend för i år är grön teknik.

Flera nyheter för i år är att svenskarna kan göra avdrag för bland annat solcellsinstallation och för att installera laddstolpe för elbil. Utöver detta så har RUT-avdraget utökats för hushållsnära tjänster så att man kan dra av för transporttjänst för att forsla bort möbler och emballage från bostaden om det främjar återvinning.

Dessutom höjdes taket för RUT-avdraget från och med den 1 januari 2021, vilket innebär en höjning från 50 000 till 75 000 kronor per individ. Flera svenska hantverksportaler somhittamålare.nu, fasadarbeten.se, golvläggare.nu och fönsterarbeten.se som förmedlar olika hantverkare åt hushållsnära tjänster är positiva till de nya ROT- och RUT reglerna då det kommer innebära att fler svenskar får råd till att renovera och fixa i hemmen.

-       För närvarande erbjuder de flesta av hantverkarna och hantverksfirmorna som är listade på våra portaler en möjlighet för att söka av ROT- eller RUT-avdrag. Det är således alltid viktigt att man avtalar om skattereduktion innan arbetet påbörjas. Innan man beställer ett hantverksarbete kan man enkelt jämföra priser före RUT-avdrag på våra portaler, säger pressansvarig på Enkla Media.

Det nya RUT-avdraget tillåter nu att svenskarna får göra avdrag för ett par nya tjänster:

• Tvättning av kläder och hemtextiler
  • Möblering av bostad samt montering
  • Transport av möbler/prylar som främjar återvinning
  • Simpel tillsyn av bostaden/sommarhuset/fritidshuset, det kan röra sig om snöskottning eller vattna blommor.

Andra avdrag som är nya för i år är för grön teknik. Inom den här kategorin hamnar installationer av solceller, lagring av energi som är egenproducerad samt för installation av laddningspunkter för elfordon. Detta nya avdrag påminner om RUT och ROT-avdrag där avdraget görs direkt på fakturan. Här kan privatpersoner få en skattereduktion på maximalt 50 000 kronor per år och individ. Avdraget får nyttjas på både arbets- och materialkostnader.

-       Att RUT-avdraget byggs ut gör således att fler kan dra nytta av det. Det är också mycket positivt med dessa skattelättnader som främjar en mer hållbar vardag för svenska hushåll, säger pressansvarig på Enkla Media.

Det fanns tidigare endast ett statligt bidrag för grön teknik, men eftersom efterfrågan var mycket stor ledde detta många gånger till långa handläggningstider. Tack vare att det nya avdraget dras av direkt på fakturan så slipper man alltså handläggningstider. Ytterligare en positiv reform är att det nu inte finns något specifikt tak för hur mycket staten kan understödja dessa installationer.

Fredrik Falkengren, VD på Enkla Media

Epost: fredrik.falkengren@enklamedia.com

Tre anledningar till varför du ska byta Elbolag regelbundet5.8.2021 11:34:01 CEST | Pressmeddelande

Det finns en stor privatekonomisk fördel med att byta elbolag med jämna mellanrum då det finns mycket pengar att tjäna, särskilt vid hushåll med stor elförbrukning. Detta då du kan använda dig av elbolagens kampanjer som de ofta har för att få in nya kunder. Bara genom att du byter elavtal när du flyttar så för du ett elavtal som är prispressat utefter marknaden då flera elbolag konkurrerar med sina elpriser inom jämförelsetjänsten Elbyte.

Nu kan du köpa elmoped från Evess och komma längre med samma batteri5.8.2021 11:23:04 CEST | Pressmeddelande

Varje batteri till elmopeden kan se ut att vara likadana utifrån. Men det finns både bly batterier samt lithium batterier. Evess har alltid sålt lihtium batterier men utväcklingen går framåt och cellerna blir bättre. När du ville köpa elmoped för första gången fick du din elmoped med 20 Ah lithium batteri. Nu är samma siffra 24 Ah och redan i höst kan det gå upp till 26 Ah. Detta är något många kunder efterfrågar då det just är räckvidden som avhåller de flesta från att köpa elmoped istället för bensin moped. I början kom man 50 km med en Evess elmoped, nu kommer man 60 km. Om räckvidden inte räcker till kan man även köpa till ett extra batteri och då komma hela 120 km. För många är denna siffra nu fullt tillräcklig.