Enklare lönehantering för byggföretag

För enklare och säkrare lönehantering för företag i byggbranschen har Hogia och Teamhub utvecklat stöd för automatiserad beräkning av prestations- och tidlön samt lärlingsstege. Funktionerna stärker det heltäckande systemstöd för projekthantering som Hogia och Teamhub erbjuder, vilket ger företag full kontroll över intäkter och kostnader i realtid.

I partnerskap med Teamhub har Hogia utvecklat stöd för automatisk uträkning av tid-, ackords- och resultatlön samt lärlingslön enligt lönebestämmelser i Byggavtalet.

Rapportering av tid samt projekt- och lönehändelser sker i Teamhubs mobila applikation som löpande uppdaterar i Hogias system för lön, fakturering och uppföljning. Det innebär ett helt automatiserat arbetsflöde. Systemlösningen är även anpassad enligt relevanta avtal för byggbranschen, såsom löneartsregister och en granskningslista anpassad efter Byggavtalet.

– Denna skräddarsydda helhetslösning med fullt stöd för byggbranschens löneformer som Hogia och Teamhub nu kan erbjuda är unik. Projektuppföljning i realtid innebär att företag löpande har kontroll över intäkter och kostnader i sina projekt, berättar Mattias Jönegren, bolagschef på Hogia Byggsystem.

– Vi har sett att hanteringen och beräkningen av resultatbaserad ersättning äter upp massor av administrationstid hos våra kunder, vi är glada att tillsammans med Hogia kunna erbjuda en smidig automatiserad lösning som sparar tid och pengar för våra kunder. Redan idag används Teamhub och Hogias gemensamma lösning på 9 000 byggarbetsplatser runt om i Sverige, berättar Kristoffer Gustafsson, VD och medgrundare av Teamhub.

GDPR och Arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI)

Hogias system och Teamhubs mobila applikation innehåller väl utvecklade funktioner som säkerställer att användarna uppfyller kraven för hantering av personuppgifter enligt dataskyddsförordningen GDPR som börjar gälla i alla EU:s medlemsländer från och med den 25 maj 2018.

Funktionerna i systemen säkerställer även att rapportering av arbetsgivardeklaration med uppgifter om skatt, lön och förmåner på individnivå blir korrekt till Skatteverket varje månad. Arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI) börjar gälla företag som ska föra personalliggare och har fler än 15 anställda per 1 juli 2018.

Hogia och Teamhub ställer ut på bygg- och fastighetsmässan Nordbygg i Stockholm den 10-13 april.

Kontaktpersoner:

Mattias Jönegren, bolagschef Hogia Byggsystem
Mobil: +46 (0) 72-585 57 07
Mail: mattias.jönegren@hogia.se
www.hogia.se/byggsystem

Kristoffer Gustafsson, vd Teamhub
Mobil: +46 (0) 73-853 70 10
Mail: kristoffer@goteamhub.com
www.teamhub.se

Mattias Jönegren, bolagschef Hogia Byggsystem
Kristoffer Gustafsson, vd Teamhub

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Innovativa idéer om framtida transporter4.2.2019 10:00:00Pressmeddelande

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.