Svea Bank AB (publ)

Enorm potential för ökad e-handel i Sverige – endast 2 av 10 företag driver försäljning i digitala kanaler

Dela
Den digitala teknikens frammarsch har gått i rasande tempo och e-handeln i Sverige spås omsätta omkring 77 miljarder kronor i år. Men den utgör knappt 9 procent av den totala detaljhandeln. I Sverige anser närmare 8 av 10 företag att de har varor/tjänster som skulle klara av den digitala konkurrensen framöver. Trots det är det bara 2 av 10 som driver försäljning i digitala kanaler. Det framkommer i en ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi, som menar att det därmed finns en enorm potential för ökad e-handel i Sverige.

Svea Ekonomi har med hjälp av Novus tagit reda på hur svenska privata företag ser på digitaliseringen och hur pass rustade de är för dess framstöt. Undersökningen hade 1 000 respondenter bestående av främst VD:ar och ekonomichefer för B2C-företag likväl som för B2B-företag. 

Vad som kommer att hända när Amazon etablerar sig i Sverige är svårt att förutspå. Men Svea Ekonomis undersökning visar att svenska företagare ser välkomnande på den digitalisering som sker inom handeln. Trots det är det endast 18 procent av dem som driver försäljning i digitala kanaler.

– Vi jobbar dagligen med att hjälpa företag att maximera sin försäljning i digitala kanaler och vi ser att det finns otroligt många företag som står i startgroparna för att gå digitalt. De är medvetna om att de kommer att behöva ställa om förr eller senare. Tyvärr är det alltför många som skjuter på det. Vad gäller digitaliseringens utveckling, så finns det inget ”senare”. Det sker här och nu och det är få företag som har råd att ignorera den. Framför allt inte när Amazons intåg lurar bakom hörnet, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Svenska företagare anser sig dock vara väl rustade inför en ökad e-handel. Hela 79 procent svarar att de har varor och tjänster som klarar den digitala konkurrensen framöver*. Men samtidigt uppger en tredjedel att företagets ledning saknar kompetens för att hantera de utmaningar digitaliseringen medför. Och faktum kvarstår att det bara är 2 av 10 företag som nyttjat sin digitala potential ännu.

– Företagen måste ta sig an dessa utmaningar idag för att kunna vara framgångsrika även imorgon. Dock är det positivt att så många företag anser sig ha produkter och tjänster som klarar e-handel och att det finns en ambition att väva in digitala lösningar i affärsverksamheten. Det visar på att det finns en enorm kapacitet för ökad e-handel i Sverige, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

* Denna undersökning omfattar både b2c och b2b-företag, varpå denna siffra är högre än om urvalet endast bestått av b2b-företag som i Svea Ekonomis rapport ”B2B och e-handel 2018”.

Nyckelord

Kontakter

Emma Lindgren, Head of Public Relations och e-handelsexpert, Svea Ekonomi
Tel: +46 (0)707 52 32 90
Mail: emma.lindgren@sveaekonomi.se

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som sedan 1981 erbjuder finansiella och administrativa tjänster till företag och privatpersoner. Företagets serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har över 2 000 anställda med kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, besök www.svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye