Enorm potential för ökad e-handel i Sverige – endast 2 av 10 företag driver försäljning i digitala kanaler

Den digitala teknikens frammarsch har gått i rasande tempo och e-handeln i Sverige spås omsätta omkring 77 miljarder kronor i år. Men den utgör knappt 9 procent av den totala detaljhandeln. I Sverige anser närmare 8 av 10 företag att de har varor/tjänster som skulle klara av den digitala konkurrensen framöver. Trots det är det bara 2 av 10 som driver försäljning i digitala kanaler. Det framkommer i en ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi, som menar att det därmed finns en enorm potential för ökad e-handel i Sverige.

Svea Ekonomi har med hjälp av Novus tagit reda på hur svenska privata företag ser på digitaliseringen och hur pass rustade de är för dess framstöt. Undersökningen hade 1 000 respondenter bestående av främst VD:ar och ekonomichefer för B2C-företag likväl som för B2B-företag.

Vad som kommer att hända när Amazon etablerar sig i Sverige är svårt att förutspå. Men Svea Ekonomis undersökning visar att svenska företagare ser välkomnande på den digitalisering som sker inom handeln. Trots det är det endast 18 procent av dem som driver försäljning i digitala kanaler.

– Vi jobbar dagligen med att hjälpa företag att maximera sin försäljning i digitala kanaler och vi ser att det finns otroligt många företag som står i startgroparna för att gå digitalt. De är medvetna om att de kommer att behöva ställa om förr eller senare. Tyvärr är det alltför många som skjuter på det. Vad gäller digitaliseringens utveckling, så finns det inget ”senare”. Det sker här och nu och det är få företag som har råd att ignorera den. Framför allt inte när Amazons intåg lurar bakom hörnet, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Svenska företagare anser sig dock vara väl rustade inför en ökad e-handel. Hela 79 procent svarar att de har varor och tjänster som klarar den digitala konkurrensen framöver*. Men samtidigt uppger en tredjedel att företagets ledning saknar kompetens för att hantera de utmaningar digitaliseringen medför. Och faktum kvarstår att det bara är 2 av 10 företag som nyttjat sin digitala potential ännu.

– Företagen måste ta sig an dessa utmaningar idag för att kunna vara framgångsrika även imorgon. Dock är det positivt att så många företag anser sig ha produkter och tjänster som klarar e-handel och att det finns en ambition att väva in digitala lösningar i affärsverksamheten. Det visar på att det finns en enorm kapacitet för ökad e-handel i Sverige, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

* Denna undersökning omfattar både b2c och b2b-företag, varpå denna siffra är högre än om urvalet endast bestått av b2b-företag som i Svea Ekonomis rapport ”B2B och e-handel 2018”.

Emma Lindgren, Head of Public Relations och e-handelsexpert, Svea Ekonomi
Mail: emma.lindgren@sveaekonomi.se

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som sedan 1981 erbjuder finansiella och administrativa tjänster till företag och privatpersoner. Företagets serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har över 2 000 anställda med kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, besök www.svea.com.

Svenska e-handlare: Högtryck på väg in över Sverige – på stranden och på nätet18.6.2019 07:36:00 CESTPressmeddelande

Sommaren närmar sig med stormsteg och ett högtryck väntas dra in över Sverige. Samtidigt förutspår Sveriges e-handlare ett högtryck även online. Två av tre uppger nämligen att deras tillväxt kommer att öka under sommarmånaderna. E-handlarna hoppas dock inte på en värmebölja likt förra året. Istället anser man att en regnig sommar skulle ge allra bäst förutsättningar för en ökad försäljning.

SVEA EKONOMI ISSUES TIER 2 NOTES14.6.2019 11:11:12 CESTPressmeddelande

Svea Ekonomi AB (publ), has successfully issued Tier 2 notes in the amount of SEK 300 million with a floating rate coupon of 3 months Stibor + 4.25 per cent. The notes have a tenor of 10 years with a first call date after 5 years. The purpose of the transaction is to strengthen the Svea Ekonomi’s capital base. An application will be made for the notes to be listed on the Corporate bond list on Nasdaq Stockholm. DNB Markets and Nordea have acted as Joint Bookrunners in connection with the transaction. The information was submitted for publication, through the agency of the contact persons set out above, at 11.00 CEST on 14 June 2019.

Svea Ekonomi AB (publ) offentliggör Årsredovisning 201830.4.2019 13:03:54 CESTPressmeddelande

Årsredovisningen finns tillgänglig på Svea Ekonomis hemsida under Om oss/ Bolagsinformation. Se: Årsredovisning 2018. För ytterligare information, vänligen kontakta: Lennart Ågren, VD, 08-735 90 62, lennart.agren@svea.com Anders Lidefelt, vVD, 08-735 90 35, anders.lidefelt@svea.com Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Svea Ekonomi AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 april 2019.